Batterij microfoons om verkeerslawaai te registreren

Om het verkeerslawaai te verminderen en de effecten van mogelijke maatregelen te voorspellen, gebruiken gemeenten rekenmodellen. Maar die schieten in specifieke praktijksituaties vaak tekort. TNO heeft een oplossing ontwikkeld: de Traffic Noise Monitor. Een draadloos geluidsmonitoringssysteem dat meten en rekenen combineert, aldus TNO.

Om verkeerslawaai te verminderen zijn verschillende maatregelen mogelijk, zoals stil asfalt aanleggen, snelheidsbeperkingen invoeren en de verkeersdoorstroming verbeteren. Maar maatregelen kosten geld en hoe weet je als gemeente welke investering het beste resultaat oplevert? Om de effecten van maatregelen te voorspellen zetten gemeenten rekenmodellen in. Maar dat levert niet altijd betrouwbare gegevens op, aldus TNO. Ze bevatten bijvoorbeeld geen informatie over de conditie van het wegdek, het rijgedrag van weggebruikers en de hoeveelheid bijzondere voertuigen, zoals bussen en vrachtwagens. TNO heeft daarom een geluidsmonitoringssysteem ontwikkeld dat de effecten van verkeerslawaaireducerende maatregelen inzichtelijk maakt. Daarbij worden dertig microfoons gebruikt die draadloos met een meetpost zijn verbonden. Om het systeem te beschermen bevestigt TNO de microfoons uit het zicht en op een moeilijk bereikbare hoogte aan lantaarnpalen. Ze zijn uitgerust met een batterij die een maand meegaat. In die maand meten ze zelfstandig en bepalen ze zelf wat de meest efficiënte weg is om hun data door te geven aan de meetpost.

De Traffic Noise Monitor wordt nu getest in Breda want de gemeente wil de verkeersdoorstroming in de stad verbeteren en tegelijkertijd het lawaai en de uitstoot van schadelijke stoffen door het verkeer verminderen. De gemeente wil graag weten hoe groot het effect is van de groene golf maatregel die genomen is. Daarvoor meet TNO eerst twee weken het verkeersgeluid zonder groene golf en daarna twee weken met groene golf. Vervolgens analyseert het systeem de gegevens en zet ze om in berekeningen die de effecten van de maatregel weergeven. Die combinatie van meten en rekenen, modelgebaseerd meten, levert een dynamische geluidskaart van het gebied op.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.