Rechter, rechtbank en uitspraak (Bron: iStock / Wavebreakmedia (onbeperkt gebruik)

Gerechtshof: terechte boete voor langdurig laadpaal bezet houden

Hand about to bang gavel on sounding block in the court room

Een auto mag niet enkele uren op een parkeerplaats voor het opladen van elektrische wagens blijven staan als het laden is voltooid. Dan wordt namelijk niet meer voldaan aan de voorwaarde dat hier alleen geparkeerd mag worden als de accu ook daadwerkelijk wordt geladen. Dit heeft het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden bepaald in een zaak die was aangespannen door een automobilist die hiervoor in 2020 een boete ontving. 

Het zogenaamde laadpaalkleven is in steeds meer gemeenten een probleem. Automobilisten zetten hun auto op een parkeerplaats met een openbare laadpaal en hangen de wagen aan de kabel, maar verplaatsen hun auto niet als de accu weer helemaal vol is. Daarom willen steeds meer gemeenten hierop handhaven.

Boete

Deze zaak begon in juni 2020 in Noordwijk. Een handhaver zag op dat moment dat een auto in Noordwijk op een parkeerplaats voor elektrisch laden stond geparkeerd en aan de stekker hing. Aan het groene licht kon de handhaver zien dat de accu van de wagen op dat moment vol was. Na twee uur keerde de handhaver terug, waar de situatie niet veranderd was. De handhaver concludeerde dat de auto dus al twee uur niet werd geladen en hij schreef een boete uit voor 95 euro.

Volgens de Beleidsregel in de gemeente Noordwijk mag een oplaadpaal en laadinfrastructuur alleen op de juiste manier gebruikt worden, namelijk voor het opladen van een voertuig. “Het langdurig bezet houden van een gereserveerde parkeerplaats met een ander doel dan het opladen dan wel het smart chargen is niet toegestaan (het zogenaamde paalkleven)”, staat in deze beleidsregel. Handhaven is dan toegestaan.

De automobilist vond de boete onterecht en stapte naar de kantonrechter. Hij beweerde zijn wagen helemaal niet langdurig te hebben geparkeerd nadat het laden was voltooid. Hij schetste bij de rechter de situatie dat dit tot de ‘onhoudbare’ situatie zou leiden dat een bestuurder bij het voertuig zou moeten blijven om die te verplaatsen zodra de accu vol was. Bovendien vond hij dat de gemeente niet duidelijk specificeerde wat ‘langdurig parkeren’ inhoudt.

Doel niet meer bereikt

De kantonrechter was het met die redenering al niet eens en nu besluit ook het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden in het nadeel van de automobilist. Op het moment dat een wagen niet daadwerkelijk wordt opgeladen, is er namelijk geen sprake meer van het doel waarvoor die parkeerplaats er is: voor het opladen van een elektrisch voertuig. Het Gerechtshof neemt daarbij mee dat de man zelf niet ontkent dat zijn wagen die twee uur niet langer werd voorzien van elektriciteit.

Redenen om het boetebedrag kwijt te schelden of te verlagen, zag het hof evenmin. De verantwoordelijkheid om een voertuig met een volle accu te verplaatsen, ligt bij de bestuurder. Na het aansluiten van een wagen aan de laadpaal wordt in de regel een verwachting gegeven van de laadtijd en de bestuurder zou bovendien zelf ook zo’n berekening kunnen maken. Het hof neemt als laatste mee dat de beleidsregels weliswaar niet precies duidelijk maken wat ze bedoelen met langdurig, maar dat hier wel is bewezen dat het voertuig zeker twee uur niet werd opgeladen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.