Laadpaal ANWB

VER: boete bij twee uur parkeren zonder laden onuitvoerbaar

Bron: ANWB

Een boete voor automobilisten die hun elektrische auto niet direct verplaatsen als de accu vol is, is ‘onwenselijk en onuitvoerbaar’. Dit zegt de Vereniging Elektrische Rijders (VER) als reactie op een uitspraak van het Gerechtshof. Het hof oordeelde onlangs dat een automobilist terecht is beboet omdat hij een parkeerplek voor elektrisch laden ‘onnodig’ bezet hield.

Maar volgens de VER is het laadkleven nauwelijks een probleem. Slechts een paar procent van de laadplekken wordt te lang bezet gehouden door een volgeladen auto, hebben gemeenten aan de vereniging aangegeven. De meeste automobilisten verplaatsen de wagen als het laden is voltooid.

Tarief

Voor de paar bestuurders die ongewenst gedrag vertonen, is een laadkleeftarief een betere oplossing. Automobiliste krijgen zo een financiële prikkel om hun auto weg te zetten. Daarbij adviseert de VER om dit tarief alleen in te zetten tussen 09.00 en 19.00 uur. “In de randen van de avond en de nacht is dat onwenselijk, omdat er veelal geen beschikbaar uitwijk alternatief is. We moeten van mensen niet vragen in badjas en slippers hun auto te verplaatsen. Prioriteit één is dan ook voldoende laadpalen, vooral op plekken met hoge parkeerdruk”, aldus de vereniging.

Een boete geven voor te lang laden is bovendien niet alleen onwenselijk, maar ook erg lastig. Hoe weet een handhaver namelijk hoe lang een auto al vol is? In de rechtszaak vertelde de handhaver die conclusie te hebben getrokken omdat hij twee keer voorbij de auto kwam. Daar zat bijna twee uur tussen. De VER plaatst twijfels bij de uitvoerbaarheid en vult nog aan dat de kleur van de LED-ring op de laadpaal niet altijd goed werkt.

Slimladen

Een handhaver kan zich daarnaast vergissen. Bij slimladen gaat bovendien de laadpaal in een pauzestand die foutief gezien kan worden als klaar met laden. Omdat slimladen de norm moet worden, zal het erg ingewikkeld worden om te concluderen wanneer een auto al volgeladen is. Daarnaast vreest de vereniging dat mensen hierdoor worden verleid om langzamer te laden omdat dan de parkeerplek gegarandeerd is.

“De tijd die mensen niet laden op een laadplek is essentieel. Als je de auto een dag of meer niet oplaadt dan is dat onacceptabel en is een boete te overwegen, als een handhaver dat zelf heeft kunnen vaststellen. Een boete bij twee uur parkeren zonder laden vinden wij als VER onwenselijk en onuitvoerbaar”, concludeert de VER.

Lees ook:

Gerechtshof: terechte boete voor langdurig laadpaal bezet houden

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

1 reactie op “VER: boete bij twee uur parkeren zonder laden onuitvoerbaar”

Guido Seegers|14.04.22|16:53

Gewoon laten betalen voor de tijd dat je aan het opladen bent. Op die manier zal de eigenaar zorgen dat hij niet te lang blijft staan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.