Bus Transdev bij fietsenstalling (foto Connexxion)

Woon-werkverkeer en zakelijke reizen bij grote werkgevers moeten schoner

Grote werkgevers moeten vanaf volgend jaar actie ondernemen om de CO2-uitstoot van het woon-werkverkeer van hun personeel en het zakelijk verkeer omlaag te krijgen. De regeling is bedoeld om te stimuleren dat hun werknemers vaker thuiswerken of naar hun werk reizen met het OV, de fiets, de elektrische auto of de deelscooter. Met als doel: een collectieve besparing van 1 megaton aan CO2-uitstoot in 2030.

De regeling houdt in dat bedrijven en organisaties met honderd werknemers of meer jaarlijks gegevens over het woon-werkverkeer van hun medewerkers moeten aanleveren bij de overheid. Diezelfde verplichting geldt voor informatie over de zakelijke kilometers. De eerste jaren blijft het bij rapporteren. Als blijkt dat de gezamenlijke CO2-uitstoot van de grote werkgevers niet afneemt, gaat er vanaf 2025 een verplichte norm gelden om duurzamer te reizen.

De nieuwe verplichtingen komen voort uit het Klimaatakkoord waarin afgesproken is dat grote werkgevers moeten gaan voldoen aan een norm om hun woon-werkverkeer en zakelijke reizen te verduurzamen. In overleg met onder meer werkgeversorganisaties is die afspraak concreet gemaakt. Om verzoek van de werkgeversorganisaties is uitgegaan van een collectieve in plaats van individuele norm. Dat verzoek heeft te maken met de onzekerheden die de corona-uitbraak met zich meebracht. Schiet het allemaal niet op met de CO2-besparingen, dan komt er alsnog een individuele norm.

Nadenken over andere opties

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat heeft de nieuwe regelgeving deze week naar de Eerste en Tweede Kamer gestuurd. De regeling kan volgens haar een grote stap betekenen voor het klimaat. “Thuiswerken, met het OV of fiets naar je werk of met een elektrische auto of elektrische scooter zijn opties waar werknemers en werkgevers hopelijk meer over gaan nadenken. Zij hebben samen de sleutel in handen.”

In totaal zijn er ongeveer achtduizend organisaties in Nederland met honderd of meer werknemers. Om de privacy van de werknemers te waarborgen in de nieuwe regelgeving mogen werkgevers alleen de gezamenlijke kilometers van hun personeelsleden rapporteren. De gegevens worden dus niet uitgesplitst per werknemer.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.