Stadsregio Arnhem Nijmegen wil tijdvensters voor goederenvervoer slimmer benutten

Rijk, provincie Gelderland en Stadsregio Arnhem Nijmegen investeren ruim 1.6 miljoen euro in het stroomlijnen van het goederenvervoer in de Stadsregio Arnhem Nijmegen. In Nijmegen krijgen schone, stille en duurzame voertuigen toestemming om het centrum ook buiten de venstertijden te bevoorraden.

Het geld wordt ingezet voor de uitvoering van drie maatregelen die naar verwachting zullen bijdragen aan een kwart minder vrachtverkeer tijdens de spits. In de regio is de bevoorrading van de winkelcentra geconcentreerd in de ochtenduren. Daardoor is er tussen 7 en 12 uur ’s ochtends in de stad maar ook op het hoofdwegennet een hoge verkeersdruk. Vrachtwagens, bestelbussen en forensen staan dan met elkaar in dezelfde file. Door de huidige venstertijden in de steden rijdt er meer vrachtverkeer dan strikt noodzakelijk. Ook kan de bundeling van goederen beter, en ligt het aantal vervoersbewegingen nog te hoog. Er wordt geïnvesteerd in de volgende maatregelen. Er komt een softwaremodule om het goederenvervoer in de (binnen)steden te monitoren, die ook bruikbaar als handhavingsinstrument. Verder wil men tijd en tijdvensters beter benutten, om tijdens de spits minder vrachtauto’s aan het verkeer deel te laten nemen. In Arnhem gebeurt dat voor transporteurs die beter bundelen, namelijk goederen bestemd voor minimaal 15 afleverpunten. In Nijmegen krijgen schone, stille en duurzame voertuigen toestemming om het centrum ook buiten de venstertijden te bevoorraden. Voor voertuigen op Euro 5 of hoger is daartoe een speciaal avondvenster ingevoerd. Verder wil men opdrachtgevers en/of vervoerders ondersteunen bij de opzet van nieuwe logistieke samenwerkingsverbanden en het uittesten van nieuwe logistieke concepten in de praktijk. Ook wordt gekeken naar de mogelijkheid om hubs (overslagpunten) te bouwen, waar bundeling van goederenstromen van en naar de regio plaatsvindt. De initiatieven kunnen rekenen op ondersteuning vanuit bestaande samenwerking binnen De Groene Hub, voor schone, slimme en duurzame kilometers binnen de regio Arnhem-Nijmegen.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Stadsregio Arnhem Nijmegen wil tijdvensters voor goederenvervoer slimmer benutten - VerkeersNet

Stadsregio Arnhem Nijmegen wil tijdvensters voor goederenvervoer slimmer benutten

Rijk, provincie Gelderland en Stadsregio Arnhem Nijmegen investeren ruim 1.6 miljoen euro in het stroomlijnen van het goederenvervoer in de Stadsregio Arnhem Nijmegen. In Nijmegen krijgen schone, stille en duurzame voertuigen toestemming om het centrum ook buiten de venstertijden te bevoorraden.

Het geld wordt ingezet voor de uitvoering van drie maatregelen die naar verwachting zullen bijdragen aan een kwart minder vrachtverkeer tijdens de spits. In de regio is de bevoorrading van de winkelcentra geconcentreerd in de ochtenduren. Daardoor is er tussen 7 en 12 uur ’s ochtends in de stad maar ook op het hoofdwegennet een hoge verkeersdruk. Vrachtwagens, bestelbussen en forensen staan dan met elkaar in dezelfde file. Door de huidige venstertijden in de steden rijdt er meer vrachtverkeer dan strikt noodzakelijk. Ook kan de bundeling van goederen beter, en ligt het aantal vervoersbewegingen nog te hoog. Er wordt geïnvesteerd in de volgende maatregelen. Er komt een softwaremodule om het goederenvervoer in de (binnen)steden te monitoren, die ook bruikbaar als handhavingsinstrument. Verder wil men tijd en tijdvensters beter benutten, om tijdens de spits minder vrachtauto’s aan het verkeer deel te laten nemen. In Arnhem gebeurt dat voor transporteurs die beter bundelen, namelijk goederen bestemd voor minimaal 15 afleverpunten. In Nijmegen krijgen schone, stille en duurzame voertuigen toestemming om het centrum ook buiten de venstertijden te bevoorraden. Voor voertuigen op Euro 5 of hoger is daartoe een speciaal avondvenster ingevoerd. Verder wil men opdrachtgevers en/of vervoerders ondersteunen bij de opzet van nieuwe logistieke samenwerkingsverbanden en het uittesten van nieuwe logistieke concepten in de praktijk. Ook wordt gekeken naar de mogelijkheid om hubs (overslagpunten) te bouwen, waar bundeling van goederenstromen van en naar de regio plaatsvindt. De initiatieven kunnen rekenen op ondersteuning vanuit bestaande samenwerking binnen De Groene Hub, voor schone, slimme en duurzame kilometers binnen de regio Arnhem-Nijmegen.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.