Minder weglawaai door sleuven langs de weg

De Universiteit Twente heeft een manier gevonden om het band-weglawaai van langsrijdende auto’s met drie en mogelijk zelfs vier decibel te verminderen. Met zogenaamde Diffractoren, holle sleuven, wordt het geluid afgebogen.

Al een paar jaar geleden vroeg onderzoeker Ysbrand Wijnant octrooi aan voor zogenaamde diffractoren die langs de wegkant in het wegdek worden aangebracht. Uit testen blijkt nu dat ze werken. ‘Diffractoren zijn een soort pockets van lucht, holle buisjes of sleuven’, legt de CTW-onderzoeker uit op de website van UT-nieuws. ‘Ze buigen het geluid af naar boven in plaats van naar de zijkant.’

Proeven in Enschede op de Knalhutteweg lieten een reductie van twee à drie decibel zien. Doel is uiteindelijk een reductie van vier decibel te halen. De diffractoren zijn volgens Wijnant vooral geschikt voor provinciale wegen en snelwegen, omdat daar de huizen niet te dicht op de weg staan. Het geluid wordt afgebogen onder een hoek van zo’n dertig graden. ‘Als huizen dicht op de weg staan, hebben de diffractoren niet zoveel nut.’

In de bebouwde kom is het effect bovendien minder groot, omdat daar minder hard wordt gereden. Volgens Wijnant geldt: hoe hoger de snelheid, hoe dominanter het band-weglawaai. Als je met dertig kilometer per uur rijdt, hoor je voornamelijk de motor. De diffractoren buigen vooral het geluid af dat dicht bij het wegdek ontstaat, dat van de banden dus.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.