Elektrisch auto rijdt vaak op benzine

Hoeveel kilometers bezitters van een elektrische auto daadwerkelijk elektrisch afleggen, is niet bekend. Maar zeker is dat lang niet alle ritten op de meest milieuvriendelijke wijze worden afgelegd. Sommige eigenaren rijden het merendeel van de tijd gewoon op benzine. Daarom is een elektrische auto niet een oplossing die zich voor iedereen leent.

In de studie ‘Opladen voor de toekomst van plug-in hybrides en range extenders’ probeert adviesbureau CE Delft een vinger te krijgen achter de vraag in hoeverre elektrische auto’s die zowel op benzine als elektrisch kunnen rijden echt elektrisch rijden. Op dit ogenblik voert doet TNO daar onderzoek naar, en dus behelpt CE zich met Amerikaanse cijfers. Die laten een hele grote spreiding zien als gaat om elektrische rijden in hybrides en auto’s met range extenders. Belangrijke factor is het bereik van de auto op stroom. Als dat niet meer is dan zo’n 50 km, rijden sommige automobilisten maar 35% van de kilometers elektrisch. Daarentegen zijn er ook automobilisten die 95% met zo’n auto 95% van de kilometers elektrisch afleggen. En zelfs als bereik van de hybride zo’n 150 km is, ligt de bandbreedte voor elektrische rijden tussen 50% en 100%. CE heeft vooral onderzocht waarom er soms zo weinig elektrisch wordt gereden in een hybride of auto met range extender. Belangrijkste reden is volgens CE de beschikbaarheid van laadinfrastructuur, met name thuis en op het werk. Het is volgens CE dan ook één van de belangrijkste randvoorwaarden om een groot aandeel elektrisch rijden bij deze auto’s te kunnen realiseren. Maar ook constateert het bureau dat de uitrol daarvan is vrijwel tot stilstand gekomen doordat er momenteel onvoldoende financiering is voor Stichting E-laad.
Naast deze randvoorwaarde om elektrisch te kunnen rijden, blijkt de aan- of afwezigheid van financiële prikkels van grote invloed is op het rij- en laadgedrag. Waar privé-eigenaren de brandstofrekening zelf betalen en dus wel geprikkeld worden om op te laden, is dit in de praktijk bij leaserijders vaak niet het geval. Werkgevers of de overheid zouden daarom financiële prikkels moeten opnemen in autoregelingen of fiscale maatregelen.

Desondanks is CE optimistisch over de kansen voor de elektrische auto. ‘De opkomst van plug-in hybrides en elektrische auto’s met een range extender biedt kansen voor de verduurzaming van mobiliteit en is cruciaal in de verdere transitie naar elektrisch rijden. Er is echter wel aandacht nodig om te garanderen dat deze auto’s op een goede manier ingezet worden. Ze moeten worden geleverd aan berijders met een gebruikspatroon dat past bij een dergelijke auto. Dat betekent bijvoorbeeld dat berijders met hoge woon-werkafstand en/of zeer hoge jaarkilometrages niet zonder meer voor deze auto’s in aanmerking komen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.