Bio-fietspad in Drenthe

bio-pad3Drenthe krijgt het eerste ‘biologische fietspad’. Tussen Klazienaveen en Barger Oosterveen bij Emmen wordt deze zomer een proefstuk van 200 meter ‘Biobased Fietspad’ aangelegd, grotendeels opgebouwd uit hout.

In feite gaat het om Bio-composiet, dat bestaat uit een mengsel van biohars en natuurlijke grondstoffen zoals hout, kurk of rijst. Soortgelijk materiaal wordt onder andere al gebruikt om terrassen aan te leggen.

Volgens deskundigen biedt het materiaal een goed alternatief voor asfalt en beton. Het is lichter en zou beter bruikbaar zijn in drassige gebieden. Verder heeft het een lage milieu-impact in grondstof- en energieverbruik. Ook is het materiaal vorstbestendig, recyclebaar en men verwacht dat het een lange levensduur heeft.

Dat laatste, en bijvoorbeeld ook de stroefheid van het wegdek, is onder meer onderwerp van onderzoek dat de komende tijd in Drenthe zal worden uitgevoerd.

Het milieuvriendelijke aspect zal nog worden benadrukt door langs het pad zuinige led-verlichting aan te brengen mey slimme sensoren waarmee de natuurlijke lichtkleuren in de ochtend, nacht en avond eenvoudig te volgen zijn. Hierdoor wordt verstoring van de leefomgeving beperkt. Besparingen in energie worden bereikt door in de nachtelijke uren de verlichting te dimmen. Indien de sensoren verkeersdeelnemers detecteren of als de veiligheidsomstandigheden daarom vragen, zoals bij mist of een AMBERT-Alert, dan past het verlichtingsniveau zich automatisch aan.

De pilot in Drenthe komt voor uit het INTERREG V programma ‘Bio-economie in de non-food sector’. Dit Nederlands-Duitse programma richt zich op netwerkvorming en grensoverschrijdende ontwikkeling van biobased producten.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Bio-fietspad in Drenthe - VerkeersNet

Bio-fietspad in Drenthe

bio-pad3Drenthe krijgt het eerste ‘biologische fietspad’. Tussen Klazienaveen en Barger Oosterveen bij Emmen wordt deze zomer een proefstuk van 200 meter ‘Biobased Fietspad’ aangelegd, grotendeels opgebouwd uit hout.

In feite gaat het om Bio-composiet, dat bestaat uit een mengsel van biohars en natuurlijke grondstoffen zoals hout, kurk of rijst. Soortgelijk materiaal wordt onder andere al gebruikt om terrassen aan te leggen.

Volgens deskundigen biedt het materiaal een goed alternatief voor asfalt en beton. Het is lichter en zou beter bruikbaar zijn in drassige gebieden. Verder heeft het een lage milieu-impact in grondstof- en energieverbruik. Ook is het materiaal vorstbestendig, recyclebaar en men verwacht dat het een lange levensduur heeft.

Dat laatste, en bijvoorbeeld ook de stroefheid van het wegdek, is onder meer onderwerp van onderzoek dat de komende tijd in Drenthe zal worden uitgevoerd.

Het milieuvriendelijke aspect zal nog worden benadrukt door langs het pad zuinige led-verlichting aan te brengen mey slimme sensoren waarmee de natuurlijke lichtkleuren in de ochtend, nacht en avond eenvoudig te volgen zijn. Hierdoor wordt verstoring van de leefomgeving beperkt. Besparingen in energie worden bereikt door in de nachtelijke uren de verlichting te dimmen. Indien de sensoren verkeersdeelnemers detecteren of als de veiligheidsomstandigheden daarom vragen, zoals bij mist of een AMBERT-Alert, dan past het verlichtingsniveau zich automatisch aan.

De pilot in Drenthe komt voor uit het INTERREG V programma ‘Bio-economie in de non-food sector’. Dit Nederlands-Duitse programma richt zich op netwerkvorming en grensoverschrijdende ontwikkeling van biobased producten.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.