Lokale luchtkwaliteit langs 5 procent 130 km/h-wegen verslechterd

a4De lucht in Nederland was in 2015 weer schoner dan de jaren ervoor. Dat blijkt uit het monitoringsverslag NSL dat staatssecretaris Dijksma naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het aantal knelpunten is afgenomen. Langs vijf procent van de 130 km/uur-wegen is concentratie stikstofdioxide gestegen.

Naast Amsterdam en Rotterdam waren er in 2015 nog enkele steden die bij een paar drukke straten een te hoge stikstofdioxidenuitstoot hadden. De staatssecretaris heeft nu met de steden afgesproken deze laatste knelpunten aan te pakken door onder meer in te zetten op vervoersmiddelen die geen uitlaatgassen uitstoten.

Bij de start van het NSL in 2009 was de concentratie stikstofdioxide langs 1100 kilometer weg te hoog. In 2015 was dit bij minder dan 10 kilometer weg het geval. Dit komt doordat auto’s schoner worden en door de inzet van gemeentes, die met maatwerk hun eigen luchtkwaliteitproblemen oplossen, aldus Dijksma.

De knelpunten bevinden zich vooral in binnensteden op drukke wegen met veel verkeer. Langs een beperkt aantal kilometers weg leidt de snelheidsverhoging naar 130 km/uur tot een slechtere lokale luchtkwaliteit.

Langs de tracés waar de snelheid is verhoogd, zijn op 71.159 locaties de concentraties stikstof en fijnstof onderzocht. Ten opzichte van 2015 zijn op 84 procent van de onderzochte locaties de berekende concentraties stikstofdioxide gedaald. Op circa 4000 van de onderzochte locaties, oftewel 5,5 procent, is de lokale luchtkwaliteit verslechterd door de snelheidsverhoging en is lokaal de kans groter dat de grenswaarde voor stikstofdioxide wordt overschreden.
In alle gevallen liggen de volgens de wettelijke methoden berekende concentraties onder de Europese grenswaarden, aldus een aanvullende analyse die op verzoek van de Tweede Kamer is gedaan door het RIVM.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lokale luchtkwaliteit langs 5 procent 130 km/h-wegen verslechterd - VerkeersNet

Lokale luchtkwaliteit langs 5 procent 130 km/h-wegen verslechterd

a4De lucht in Nederland was in 2015 weer schoner dan de jaren ervoor. Dat blijkt uit het monitoringsverslag NSL dat staatssecretaris Dijksma naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het aantal knelpunten is afgenomen. Langs vijf procent van de 130 km/uur-wegen is concentratie stikstofdioxide gestegen.

Naast Amsterdam en Rotterdam waren er in 2015 nog enkele steden die bij een paar drukke straten een te hoge stikstofdioxidenuitstoot hadden. De staatssecretaris heeft nu met de steden afgesproken deze laatste knelpunten aan te pakken door onder meer in te zetten op vervoersmiddelen die geen uitlaatgassen uitstoten.

Bij de start van het NSL in 2009 was de concentratie stikstofdioxide langs 1100 kilometer weg te hoog. In 2015 was dit bij minder dan 10 kilometer weg het geval. Dit komt doordat auto’s schoner worden en door de inzet van gemeentes, die met maatwerk hun eigen luchtkwaliteitproblemen oplossen, aldus Dijksma.

De knelpunten bevinden zich vooral in binnensteden op drukke wegen met veel verkeer. Langs een beperkt aantal kilometers weg leidt de snelheidsverhoging naar 130 km/uur tot een slechtere lokale luchtkwaliteit.

Langs de tracés waar de snelheid is verhoogd, zijn op 71.159 locaties de concentraties stikstof en fijnstof onderzocht. Ten opzichte van 2015 zijn op 84 procent van de onderzochte locaties de berekende concentraties stikstofdioxide gedaald. Op circa 4000 van de onderzochte locaties, oftewel 5,5 procent, is de lokale luchtkwaliteit verslechterd door de snelheidsverhoging en is lokaal de kans groter dat de grenswaarde voor stikstofdioxide wordt overschreden.
In alle gevallen liggen de volgens de wettelijke methoden berekende concentraties onder de Europese grenswaarden, aldus een aanvullende analyse die op verzoek van de Tweede Kamer is gedaan door het RIVM.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.