Weersvoorspelling en Google-recensies maken deelauto’s winstgevender

Bedrijven die deelauto’s verhuren en taxidiensten aanbieden, kunnen meer winst maken door slimmer in te spelen op piekmomenten die ontstaan rond populaire plekken in de stad of bij slecht weer. Dat ontdekte promovendus Micha Kahlen van Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit (RSM). Zijn model kan zulke bedrijven helpen de auto’s beter te verdelen over een stad. Zo worden klanten sneller geholpen en zijn minder auto’s nodig.

Bedrijven als Car2Go en zelfs Uber laten nu nog grotendeels aan het toeval over waar de auto’s precies in de stad klaarstaan, zegt Kahlen. In het geval van Uber wordt vaak simpelweg de dichtstbijzijnde auto naar een klant gestuurd en wordt niet geanticipeerd op de verwachte vraag. Deelverhuurbedrijven maken vaak ook geen bewuste beslissing waar ze hun auto’s positioneren en zo kunnen ze klanten mislopen.

Berlijn
Om erachter te komen hoe de vraag naar auto’s beter te voorspellen valt, bestudeerde Kahlen de ritten en GPS-informatie die 2400 auto’s van Car2Go en DriveNow gedurende vijf maanden aflegden door Berlijn. Hij legde deze data naast de weervoorspellingen van die dagen en de ‘points-of-interest’ in Google Maps. Wanneer het regent huren mensen eerder een deelauto. Bij de points-of-interest, zoals treinstations of warenhuizen, keek de onderzoeker hoeveel er in een bepaald gebied van waren en met hoeveel sterren ze beoordeeld waren. Rond populaire plekken verwachtte hij meer vraag.

Hij ontdekte dat de auto’s op sommige momenten niet op de juiste plekken stonden om optimaal aan de vraag te voldoen. Met die gegevens ontwierp hij een model dat voor elk uur en elk deel in de stad in ‘real-time’ voorspelt hoeveel auto’s in een bepaalde zone klaar moeten staan. De resultaten zijn dan wel gebaseerd op de verhuur van deelauto’s, maar zijn volgens Kahlen door te trekken naar alle bedrijven die enkele ritten van A naar B aanbieden.

Winst
Bedrijven zouden hun winst kunnen vergroten door dit model te gebruiken, zelfs wanneer de kosten voor het verplaatsen van de auto’s worden meegenomen, bleek uit zijn berekeningen. Hoeveel meer winst precies hangt af van het type bedrijf: bij Car2Go ligt het percentage op 3 procent. Wanneer een bedrijf als Uber de auto’s slimmer zou verdelen, zou de winst met 6 procent kunnen stijgen, zelfs oplopend tot 7 procent wanneer ze zouden overstappen op zelfrijdende auto’s.

Om zulke winsten te behalen, moeten de bedrijven wel tussen de 23 en 31 procent minder auto’s inzetten, zo liet het model ook zien. De vraag is of dat op de lange termijn wel zo slim is. Met alleen rijden rondom populaire plekken en tijden maakt het bedrijf zich uiteindelijk wellicht minder populair bij een deel van zijn klanten, besluit Kahlen.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.