Chipstallen primeur voor Helmond

helmond_stallingHet nieuwe stationsgebouw van Helmond heeft een inpandige NS Fietsenstalling met plek voor 2000 fietsen. De stalling zal de komende twee jaar worden gebruik als proeftuin voor nieuwe technische ontwikkelingen die het stallen makkelijker en veilig moeten maken.

Eén van de technieken die beproefd wordt, is het ‘chipstallen’. De stalling is daartoe ingericht met een aantal genummerde en met een kleur gemarkeerde sectoren. Bij de ingang kan de fietser op schermen zien waar nog plek vrij is. Hij checkt met behulp van zijn OV-chipkaart in bij een sector, om vervolgens zijn fiets weg te zetten. Bij terugkomst checkt hij eerst weer uit met de chipokaart, om met de fiets de stalling te verlaten.

De eerste keer dat iemand gebruik maakt van de chipstalling, koppelt de beheerder de OV-chipkaart aan een sticker op de fiets. Wie geen OV-chipkaart heeft, krijgt een speciale chipkaart van de beheerder.

Hoewel de stalling formeel niet is beveiligd, zorgt de in- en uitcheckprocedure in combinatie met steekproefsgewijze controle door de beheerder dat de fiets een stuk veiliger staat.

Voordeel voor de beheerder is verder dat hij kan controleren hoe lang een fiets er staat. Het maximum is tien dagen. Buiten de stalling is het niet meer toegestaan fietsen te parkeren.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Chipstallen primeur voor Helmond - VerkeersNet

Chipstallen primeur voor Helmond

helmond_stallingHet nieuwe stationsgebouw van Helmond heeft een inpandige NS Fietsenstalling met plek voor 2000 fietsen. De stalling zal de komende twee jaar worden gebruik als proeftuin voor nieuwe technische ontwikkelingen die het stallen makkelijker en veilig moeten maken.

Eén van de technieken die beproefd wordt, is het ‘chipstallen’. De stalling is daartoe ingericht met een aantal genummerde en met een kleur gemarkeerde sectoren. Bij de ingang kan de fietser op schermen zien waar nog plek vrij is. Hij checkt met behulp van zijn OV-chipkaart in bij een sector, om vervolgens zijn fiets weg te zetten. Bij terugkomst checkt hij eerst weer uit met de chipokaart, om met de fiets de stalling te verlaten.

De eerste keer dat iemand gebruik maakt van de chipstalling, koppelt de beheerder de OV-chipkaart aan een sticker op de fiets. Wie geen OV-chipkaart heeft, krijgt een speciale chipkaart van de beheerder.

Hoewel de stalling formeel niet is beveiligd, zorgt de in- en uitcheckprocedure in combinatie met steekproefsgewijze controle door de beheerder dat de fiets een stuk veiliger staat.

Voordeel voor de beheerder is verder dat hij kan controleren hoe lang een fiets er staat. Het maximum is tien dagen. Buiten de stalling is het niet meer toegestaan fietsen te parkeren.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.