Ministerie start onderzoek naar speed-pedelec

speedpedelecEr komen steeds meer elektrische fietsen op de markt waarmee je zonder al te veel moeite 45 km/uur kan halen. Het ministerie van IenM gaat nu onderzoeken of de wet moet worden gepast.

In Nederland worden de speed-pedelecs door fietsenleveranciers vaak op de markt gebracht als gewone elektrische fiets, waarbij niet wordt vermeld dat men volgens de huidige wetgeving minimaal een snorfiets koopt waarvoor een kenteken nodig is. Maar er zijn ook al elektrische fietsen die de eigenschappen hebben van een bromfiets, waarbij de berijder dus eigenlijk een helm op moet.

Direct aanleiding voor het onderzoek is dat vanaf 2017 de Europese regelgeving verandert, waardoor de ook regelgeving rond speed-pedelecs moet worden herzien. Daarom is nu opdracht gegeven tot een onderzoek naar de regels omtrent speed-pedelecs in Duitsland, want daar zijn ze al gemeengoed.

In Duitsland geldt de speed-pedelec als motorvoertuig. Hij behoort daarmee op de weg, het dragen van een integraalhelm is verplicht en de zogenaamde S-pedelecs dienen een achteruitkijkspiegel en een verzekeringsplaat te hebben. De berijder moet in bezit zijn van een rijbewijs klasse M, dat vanaf 16-jarige leeftijd te behalen is.

Onderzocht wordt of er in Duitsland al meer gebruikservaring en informatie over de veiligheid van deze voertuigsoort bekend is en of die ervaring van toepassing is op de Nederlandse situatie.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Ministerie start onderzoek naar speed-pedelec - VerkeersNet

Ministerie start onderzoek naar speed-pedelec

speedpedelecEr komen steeds meer elektrische fietsen op de markt waarmee je zonder al te veel moeite 45 km/uur kan halen. Het ministerie van IenM gaat nu onderzoeken of de wet moet worden gepast.

In Nederland worden de speed-pedelecs door fietsenleveranciers vaak op de markt gebracht als gewone elektrische fiets, waarbij niet wordt vermeld dat men volgens de huidige wetgeving minimaal een snorfiets koopt waarvoor een kenteken nodig is. Maar er zijn ook al elektrische fietsen die de eigenschappen hebben van een bromfiets, waarbij de berijder dus eigenlijk een helm op moet.

Direct aanleiding voor het onderzoek is dat vanaf 2017 de Europese regelgeving verandert, waardoor de ook regelgeving rond speed-pedelecs moet worden herzien. Daarom is nu opdracht gegeven tot een onderzoek naar de regels omtrent speed-pedelecs in Duitsland, want daar zijn ze al gemeengoed.

In Duitsland geldt de speed-pedelec als motorvoertuig. Hij behoort daarmee op de weg, het dragen van een integraalhelm is verplicht en de zogenaamde S-pedelecs dienen een achteruitkijkspiegel en een verzekeringsplaat te hebben. De berijder moet in bezit zijn van een rijbewijs klasse M, dat vanaf 16-jarige leeftijd te behalen is.

Onderzocht wordt of er in Duitsland al meer gebruikservaring en informatie over de veiligheid van deze voertuigsoort bekend is en of die ervaring van toepassing is op de Nederlandse situatie.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.