Ambitieus fietsbeleid goed voor Brussel

brusselEen ambitieus fietsbeleid kan Brussel tot 550 miljoen euro opleveren. Vooral de gezondheidseffecten dragen positief bij.

Dat blijkt uit een studie die Brussel Mobiliteit liet uitvoeren naar de kosten en baten van het fietsbeleid in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
In de studie werden verschillende scenario’s doorgerekend, waarbij het fietsaandeel in 2020 op 20 procent werd gezet, maar waarbij in één van de scenario’s werd gerekend met een hoger aandeel overstappers van de auto naar de fiets.

Uit de resultaten blijkt dat een ambitieus fietsbeleid tussen de 300 en de 550 miljoen euro kan opleveren. Dat is 8 tot bijna 20 keer meer dan de kosten ervan.
Bij de indirecte effecten zijn onder meer om gezondheid, milieu, files, uitgaven van de gezinnen voor vervoer, daling van de verkeersongevallen als baten opgenomen. In kosten zitten de extra overheidsuitgaven om het fietsgebruik te stimuleren en de bijkomende verkeersongevallen.

De gezondheidseffecten vormen daar een substantieel deel van. Zo overschrijden de positieve gevolgen van fietsen op het sterftecijfer via een betere gezondheid tot 19 keer de kosten.
Fietsen zorgt ervoor dat in Brussel jaarlijks 35 tot 120 mensen minder overlijden. Fietsers bewegen meer en verkeren daardoor in een betere gezondheid: ze hebben minder last van chronische aandoeningen en moeten minder vaak naar het ziekenhuis. Ze ondervinden ook minder stress tijdens hun woon-werkverplaatsingen, aldus het onderzoek.

Een betere gezondheid is ook goed als het gaat om sociale voorzieningen, waarvan enkele procenten van het budget nodig zijn voor het compenseren van inactiviteit. En ook de werkgevers winnen erbij. Fietsende werknemers zijn gemiddeld meer dan 1 dag per jaar minder afwezig dan hun niet fietsende collega’s. Alleen al in 2012 hebben de Brusselse werkgevers op die manier al meer dan 220 miljoen euro bespaard.
Indien meer mensen zouden fietsen, zou het aantal dodelijke verkeersslachtoffers lichtjes dalen. Dat komt onder meer omdat heel wat beginnende fietsers daarvoor voetganger of motorrijder waren, twee verplaatsingswijzen met een groot risico op dodelijke ongevallen.

Daartegenover staat wel een gevoelige stijging van het aantal gewonde verkeersslachtoffers.
Een Brusselse fietser heeft vandaag gemiddeld om de 25.000 km een ongeval met lichte verwondingen. De kans op een ongeval met zware verwondingen ligt veel lager, slechts om de 2.500.000 fietskilometer. Dat ligt aanzienlijk hoger dan bij auto- of openbaar-vervoerverplaatsingen.

Bij de rechtstreekse effecten gaat het onder meer om de omzet en de werkgelegenheid die in Brussel gecreëerd worden dankzij fietsen. Vandaag al zorgt utilitair fietsen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor meer dan 200 banen en met een ambitieus fietsbeleid kan dit tegen 2020 oplopen tot bijna 700.

Daarnaast leveren fietsers een belangrijkere bijdrage aan de lokale economie. Ze doen hun boodschappen meer bij lokale winkels. Ze geven weliswaar minder uit per aankoop maar gaan wel beduidend vaker naar de winkel. Ook in de plaatselijke horecazaken geven fietsers meer uit. Alleen in de grootdistributie besteden ze minder, aldus het onderzoekrapport.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.