Speed pedelec misschien toch niet zo gevaarlijk

s-pedelec

De speed pedelec, de fiets die met meetrappen 45 km/uur haalt, hoeft niet gevaarlijker te zijn dan een gewone elektrische fiets, blijkt uit nieuw Duits onderzoek.

In het onderzoek van de Duitse verzekeraars  (GDV) werden 90 fietser, e-fietsers en speed pedelec-fietsers voorzien van camera’s en gps gedurende enkele weken gevolgd. Dat leverde 2300 uur videomateriaal op en de nodige data over rijsnelheden en dergelijk.

Daarbij werden de wettelijke regels in acht genomen. Dat wil in Duitsland zeggen dat speed pedelecs worden gezien als Kleinkrafträder. Je hebt er een rijbewijs voor nodig, een helm en een verzekering en meestal mag je niet op het fietspad.

Analyse van de beelden wees uit dat de drie soorten fietsers ongeveer even vaak met kritische verkeerssituaties te maken krijgen. De hogere snelheid van de speed pedelec maakt geen verschil.

Maar ook in Duitsland ontbreken, net als in Nederland,  concrete ongevallencijfers van e-fietsers. Daarom worden de bevindingen met het nodige voorbehoud gepresenteerd. De onderzoekers verwijzen naar Zwitserse ongevallencijfers (daar zijn zelfs 1000 Watt fietsen toegestaan) die erop wijzen dat speed pedelec fietsers niet vaker, maar wel ernstiger, gewond raken als gevolg van een verkeersongeval.

Het Duitse onderzoek laat ook zien dat de snelheden van e-fietsers en speed pedelec-fietsers daadwerkelijk hoger liggen, hoewel het verschil niet al te groot is. Een gewone fietser heeft een reissnelheid (deur- tot-deur) van 13,9 km/uur, en een gemiddelde rijsnelheid van 15,5 km/uur. Bij de e-fietser ligt dat op 16 respectievelijk 17,4 km/uur en bij de speed pedelec op 21,8 respectievelijk 23,2 km/uur.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Speed pedelec misschien toch niet zo gevaarlijk - VerkeersNet

Speed pedelec misschien toch niet zo gevaarlijk

s-pedelec

De speed pedelec, de fiets die met meetrappen 45 km/uur haalt, hoeft niet gevaarlijker te zijn dan een gewone elektrische fiets, blijkt uit nieuw Duits onderzoek.

In het onderzoek van de Duitse verzekeraars  (GDV) werden 90 fietser, e-fietsers en speed pedelec-fietsers voorzien van camera’s en gps gedurende enkele weken gevolgd. Dat leverde 2300 uur videomateriaal op en de nodige data over rijsnelheden en dergelijk.

Daarbij werden de wettelijke regels in acht genomen. Dat wil in Duitsland zeggen dat speed pedelecs worden gezien als Kleinkrafträder. Je hebt er een rijbewijs voor nodig, een helm en een verzekering en meestal mag je niet op het fietspad.

Analyse van de beelden wees uit dat de drie soorten fietsers ongeveer even vaak met kritische verkeerssituaties te maken krijgen. De hogere snelheid van de speed pedelec maakt geen verschil.

Maar ook in Duitsland ontbreken, net als in Nederland,  concrete ongevallencijfers van e-fietsers. Daarom worden de bevindingen met het nodige voorbehoud gepresenteerd. De onderzoekers verwijzen naar Zwitserse ongevallencijfers (daar zijn zelfs 1000 Watt fietsen toegestaan) die erop wijzen dat speed pedelec fietsers niet vaker, maar wel ernstiger, gewond raken als gevolg van een verkeersongeval.

Het Duitse onderzoek laat ook zien dat de snelheden van e-fietsers en speed pedelec-fietsers daadwerkelijk hoger liggen, hoewel het verschil niet al te groot is. Een gewone fietser heeft een reissnelheid (deur- tot-deur) van 13,9 km/uur, en een gemiddelde rijsnelheid van 15,5 km/uur. Bij de e-fietser ligt dat op 16 respectievelijk 17,4 km/uur en bij de speed pedelec op 21,8 respectievelijk 23,2 km/uur.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.