Goede fietspaden zorgen voor meer fietsforensen

filevrijMaatregelen, zoals egaliseren van asfalt, aanbrengen van ontbrekende verlichting, scheiden van fietsers van het overige verkeer en het wegnemen van obstakels, vergroot de aantrekkelijkheid van fietsroutes, zo meldt de Fietsersbond.
Automobilisten verleiden om de fiets te pakken in de strijd tegen de files. Fiets filevrij! is een samenwerkingsverband van de Fietsersbond, regionale overheden en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat om automobilisten de fiets te laten pakken naar hun werk. Deze formule is succesvol gebleken. Uit tussentijdse evaluatie blijkt dat het aantal fietsers op de routes aanzienlijk is toegenomen.
Van de ondervraagde fietsers op vijf nieuwe snelfietsroutes waren 28% nieuwe fietsers en 72% bestaande fietsers. Van de nieuwe fietsers pakte 4% voorheen de auto. Van de bestaande fietsers pakte 1% nog vaker de fiets in plaats van de auto. Op de routes Utrecht-Breukelen en Rotterdam-Delft is na de verbeteringen, een zeer sterke groei (meer dan een verdubbeling) van het aantal fietsers te zien. Daarmee werkt het aanleggen van snelle en comfortabele routes en is het één van de redenen voor automobilisten om over te stappen op de fiets; ook voor langere routes van 8 tot 15 kilometer.
Fiets filevrij (voorheen ‘met de fiets minder file’) startte in 2006 als onderdeel van FileProof, een project van het ministerie van Verkeer en Waterstaat om de files op korte termijn aan te pakken. Het project startte met de volgende vijf kansrijke fietsroutes die bekend staan om hun notoire ochtend- en avondspitsfiles: Apeldoorn-Deventer, Zoetermeer-Den Haag, Delft-Rotterdam, Zaandam-Amsterdam en Breukelen-Utrecht.
De routes Breukelen-Utrecht en Apeldoorn-Deventer zijn inmiddels gereed. De route Delft-Rotterdam wordt medio 2009 afgerond en Zoetermeer-Den Haag in 2010. De route Amsterdam-Zaandam is inmiddels voor 70% gereed.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.