Meer ruimte voor de driewieler

driewieler2Het bevorderen van het gebruik van de driewielfiets zorgt voor minder ongevallen op de fietspaden en wegen waarbij oudere fietsers betrokken zijn, minder kosten ook in de gezondheidszorg en meer welzijn en zelfstandigheid voor ouderen zelf.

Dat stelt Gerda van Leeuwen van Blijf Veilig Mobiel , een programma waarin een aantal organisaties samenwerkt om de mobiliteit van ouderen en mensen met een functiebeperking op peil te houden.

De 65-79 jarigen vormen de groep waarin op dit moment de meeste slachtoffers vallen bij verplaatsingen – vooral bij fietsongevallen. Veel ouderen stappen daarna niet meer op de fiets. De driewielfiets voor ouderen is voor een aantal ouderen dé oplossing voor dit probleem, aldus Van Leeuwen.

Het voordeel van 3 wielen is de grotere stabiliteit.

De driewielfiets voor volwassenen is in Nederland al tientallen jaren in gebruik als vervoermiddel voor mensen met een beperking of mensen die hun evenwicht niet (meer) kunnen bewaren op een gewone fiets. De fiets kreeg daardoor het stempel van een ‘gehandicaptenfiets’. Dat moet veranderen, vindt Blijf Veilig Mobiel.  Het imagoprobleem zal verdwijnen ook als de gewone rijwielhandel na verloop van tijd, net als bij de e-bike, winst ziet in het verkopen van trendy driewielers voor ouderen.

Door toename van het aantal fietsende ouderen tot 2040 vraagt dit wel om aanpassing van de omgeving, met name op de fietspaden, maar ook aanpassingen aan de fietsen zelf.

Een driewielfiets is even lang als veel gewone fietsen, maar wel breder, hoewel minder breed dan een bakfiets. De benodigde ruimte voor parkeren is gelijk aan een gewone fiets of ligfiets cq scootmobiel.

Het aantal scootmobielen zal overigens verminderen omdat gemeenten steeds vaker een forse eigen bijdrage vragen. De verwachting is dat het aantal driewielfietsen ook daardoor fors gaat toenemen.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Meer ruimte voor de driewieler - VerkeersNet

Meer ruimte voor de driewieler

driewieler2Het bevorderen van het gebruik van de driewielfiets zorgt voor minder ongevallen op de fietspaden en wegen waarbij oudere fietsers betrokken zijn, minder kosten ook in de gezondheidszorg en meer welzijn en zelfstandigheid voor ouderen zelf.

Dat stelt Gerda van Leeuwen van Blijf Veilig Mobiel , een programma waarin een aantal organisaties samenwerkt om de mobiliteit van ouderen en mensen met een functiebeperking op peil te houden.

De 65-79 jarigen vormen de groep waarin op dit moment de meeste slachtoffers vallen bij verplaatsingen – vooral bij fietsongevallen. Veel ouderen stappen daarna niet meer op de fiets. De driewielfiets voor ouderen is voor een aantal ouderen dé oplossing voor dit probleem, aldus Van Leeuwen.

Het voordeel van 3 wielen is de grotere stabiliteit.

De driewielfiets voor volwassenen is in Nederland al tientallen jaren in gebruik als vervoermiddel voor mensen met een beperking of mensen die hun evenwicht niet (meer) kunnen bewaren op een gewone fiets. De fiets kreeg daardoor het stempel van een ‘gehandicaptenfiets’. Dat moet veranderen, vindt Blijf Veilig Mobiel.  Het imagoprobleem zal verdwijnen ook als de gewone rijwielhandel na verloop van tijd, net als bij de e-bike, winst ziet in het verkopen van trendy driewielers voor ouderen.

Door toename van het aantal fietsende ouderen tot 2040 vraagt dit wel om aanpassing van de omgeving, met name op de fietspaden, maar ook aanpassingen aan de fietsen zelf.

Een driewielfiets is even lang als veel gewone fietsen, maar wel breder, hoewel minder breed dan een bakfiets. De benodigde ruimte voor parkeren is gelijk aan een gewone fiets of ligfiets cq scootmobiel.

Het aantal scootmobielen zal overigens verminderen omdat gemeenten steeds vaker een forse eigen bijdrage vragen. De verwachting is dat het aantal driewielfietsen ook daardoor fors gaat toenemen.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.