Buitenlab voor openbare fietsverlichting

havenspoorpadHet verbruik van de verlichting van het fietspad langs het Havenspoorpad in Rotterdam is gelijk aan het verbruik van tien huishoudens in een heel jaar. De zoektocht naar een andere manier van verlichting heeft geresulteerd in de opzet van een buitenlaboratorium voor openbare verlichting.

Het Havenspoorpad is een fietspad van zes kilometer. Het loopt voor een groot gedeelte over het oude tracé van de Havenspoorlijn en langs het pad staan 185 lichtmasten. Deze lichtmasten branden meer dan 4000 uur per jaar, ook midden in de nacht wanneer het fietspad bijna niet gebruikt wordt.

Vanaf januari 2015 branden de led-lampen van de lichtmasten in het donker standaard nog maar op 10%. Als een fietser of voetganger passeert wordt de verlichting drie masten voor en drie masten na de passant naar 100% opgeschakeld. Hierdoor verbruiken de lichtmasten ongeveer 1/5 deel van het huidige verbruik.

In het project in Rotterdam gaan zeven verschillende leveranciers hun apparatuur op de lichtmasten plaatsen. Elk van hen heeft een stukje van het fietspad toegewezen gekregen.

De werking van de lampen kan op afstand bestuurd en gecontroleerd worden via het innovatieve ALiSprotocol. Dit is een gestandaardiseerd protocol voor telemanagement waardoor de gemeente niet meer afhankelijk is van de apparatuur van een bepaalde leverancier. De verschillende systemen van verschillende leveranciers kunnen vanuit één platform beheerd en gecontroleerd worden. Dit levert op een aantal vlakken (tijd, middelen, mensen) besparingen op. De ontwikkeling hiervan wordt door veel gemeenten en bedrijven op de voet gevolgd wordt.

Om een goed beeld te krijgen van de werking, duurt de pilot minimaal een jaar. De verwachting is dat deze innovatieve manier van verlichting daarna op meerdere plekken in Rotterdam wordt toegepast.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.