Fietsberaad pleit voor maximumsnelheid op het fietspad

fietspadOp fietspaden zou een maximumsnelheid moeten gelden van 25 km/uur. Dat vindt het Fietsberaad. Directe aanleiding is de opkomst van de speed pedelec, de elektrische fiets waarmee je makkelijk 40 km/uur kunt rijden.

Het ministerie van IenM en belangorganisaties buigen zich al geruime tijd over de vraag wat je aan moet met de speed pedelec. Enerzijds lijkt het een ideaal vervoermiddel voor het woon-werkverkeer over grotere afstanden, anderzijds kan de hogere snelheid tot brokken leiden.

Het Fietsberaad pleit voor helderheid in de regelgeving. In ieder geval zouden voor de speed pedelec dezelfde regels moeten geleden als voor bestuurders van andere motorvoertuigen. De maximumsnelheid ter plekke moet bepalend zijn. Als de maximumsnelheid 30 km/uur is, geldt dat ook voor de bestuurder van een speed pedelec.

Maar voor (brom-)fietspaden bestaat nog geen maximumsnelheid. Het Fietsberaad stelt daarom voor ook daar een maximumsnelheid te introduceren. Op (on)verplichte fietspaden zou die maximaal 25 km/uur moeten bedragen, op verplichte bromfiets/-fietspaden maximaal 40 km/uur.

De maximumsnelheid zou moeten gelden voor alle bestuurders die gebruik mogen maken van het (brom)fietspad, niet alleen de berijder van de speed pedelec, maar ook race-fietsers en ligfietsers.

Die hebben dan de keus. Als de bestuurder zich houdt aan de maximumsnelheid van 25 km/uur mag die gebruikmaken van het (on)verplichte fietspad. Wie harder rijdt, moet gebruik maken van de hoofdrijbaan, mits daar geen geslotenverklaring geldt.

Handhaving van een maximumsnelheid op fietspaden is, zo erkent het Fietsberaad, een zwak punt. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor snorfietsers. Het voordeel is volgens het Fietsberaad echter dat de overheid zo wel een duidelijke norm stelt.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Fietsberaad pleit voor maximumsnelheid op het fietspad - VerkeersNet

Fietsberaad pleit voor maximumsnelheid op het fietspad

fietspadOp fietspaden zou een maximumsnelheid moeten gelden van 25 km/uur. Dat vindt het Fietsberaad. Directe aanleiding is de opkomst van de speed pedelec, de elektrische fiets waarmee je makkelijk 40 km/uur kunt rijden.

Het ministerie van IenM en belangorganisaties buigen zich al geruime tijd over de vraag wat je aan moet met de speed pedelec. Enerzijds lijkt het een ideaal vervoermiddel voor het woon-werkverkeer over grotere afstanden, anderzijds kan de hogere snelheid tot brokken leiden.

Het Fietsberaad pleit voor helderheid in de regelgeving. In ieder geval zouden voor de speed pedelec dezelfde regels moeten geleden als voor bestuurders van andere motorvoertuigen. De maximumsnelheid ter plekke moet bepalend zijn. Als de maximumsnelheid 30 km/uur is, geldt dat ook voor de bestuurder van een speed pedelec.

Maar voor (brom-)fietspaden bestaat nog geen maximumsnelheid. Het Fietsberaad stelt daarom voor ook daar een maximumsnelheid te introduceren. Op (on)verplichte fietspaden zou die maximaal 25 km/uur moeten bedragen, op verplichte bromfiets/-fietspaden maximaal 40 km/uur.

De maximumsnelheid zou moeten gelden voor alle bestuurders die gebruik mogen maken van het (brom)fietspad, niet alleen de berijder van de speed pedelec, maar ook race-fietsers en ligfietsers.

Die hebben dan de keus. Als de bestuurder zich houdt aan de maximumsnelheid van 25 km/uur mag die gebruikmaken van het (on)verplichte fietspad. Wie harder rijdt, moet gebruik maken van de hoofdrijbaan, mits daar geen geslotenverklaring geldt.

Handhaving van een maximumsnelheid op fietspaden is, zo erkent het Fietsberaad, een zwak punt. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor snorfietsers. Het voordeel is volgens het Fietsberaad echter dat de overheid zo wel een duidelijke norm stelt.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.