‘Leenfiets in Kopenhagen ten dode opgeschreven’

gobikeDe spraakmakende nieuwe GoBike leenfiets met tablet op het stuur die vorig jaar in Kopenhagen werd geïntroduceerd, wordt nauwelijks gebruikt. Het is een gimmick voor de toeristen, niet het gedroomde vervoermiddel van de pendelaars.

Dat stelt Mikael Colville-Andersen, met zijn blog Copenhagenize een van de meest invloedrijke fietspropagandisten in Denemarken.

Het gebeurt niet vaak dat een leenfietsproject in het water valt. En Andersen vraagt zich hardop af waarom de Deense spoorwegen het OV-fiets concept niet hebben gekopieerd in plaats van een overgecompliceerde technische oplossing te kiezen.

Een gemiddelde leenfiets kost ongeveer 800 dollar, een OV-fiets 400 dollar, rekent Andersen voor. De GoBike fietsen in Kopenhagen kosten 3000 dollar, en 10.000 dollar als je het onderhoud over 8 jaar meerekent. En het huren van een GoBike is met 5 dollar per uur prijzig.

Verder wijst Andersen erop dat de fietsen vooral gebruikt worden door toeristen, en dat de inwoners er dus eigenlijk niet op gezien willen worden.

De cijfers zijn dramatisch. Het idee was dat de fietsen drie maal per dag zouden worden gebruikt door de inwoners, maar ze worden 0,8 keer per dag gebruik door toeristen. Het aantal abonnementen is gekelderd van aanvankelijk 800 naar 256. Van de geplande 1860 nieuwe fietsen, zijn er maar 426 op straat verschenen. En in plaats van 105 docking stations, zijn er 27 gerealiseerd.

Onderwerpen:

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Leenfiets in Kopenhagen ten dode opgeschreven’ - VerkeersNet

‘Leenfiets in Kopenhagen ten dode opgeschreven’

gobikeDe spraakmakende nieuwe GoBike leenfiets met tablet op het stuur die vorig jaar in Kopenhagen werd geïntroduceerd, wordt nauwelijks gebruikt. Het is een gimmick voor de toeristen, niet het gedroomde vervoermiddel van de pendelaars.

Dat stelt Mikael Colville-Andersen, met zijn blog Copenhagenize een van de meest invloedrijke fietspropagandisten in Denemarken.

Het gebeurt niet vaak dat een leenfietsproject in het water valt. En Andersen vraagt zich hardop af waarom de Deense spoorwegen het OV-fiets concept niet hebben gekopieerd in plaats van een overgecompliceerde technische oplossing te kiezen.

Een gemiddelde leenfiets kost ongeveer 800 dollar, een OV-fiets 400 dollar, rekent Andersen voor. De GoBike fietsen in Kopenhagen kosten 3000 dollar, en 10.000 dollar als je het onderhoud over 8 jaar meerekent. En het huren van een GoBike is met 5 dollar per uur prijzig.

Verder wijst Andersen erop dat de fietsen vooral gebruikt worden door toeristen, en dat de inwoners er dus eigenlijk niet op gezien willen worden.

De cijfers zijn dramatisch. Het idee was dat de fietsen drie maal per dag zouden worden gebruikt door de inwoners, maar ze worden 0,8 keer per dag gebruik door toeristen. Het aantal abonnementen is gekelderd van aanvankelijk 800 naar 256. Van de geplande 1860 nieuwe fietsen, zijn er maar 426 op straat verschenen. En in plaats van 105 docking stations, zijn er 27 gerealiseerd.

Onderwerpen:

Auteur: Steven Don

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.