’s Werelds eerste P-route voor fietsers

fris_vn

In Utrecht is het eerste parkeerverwijssysteem voor fietsers in gebruik genomen. Digitale wegwijzers laten zien waar nog plek is in de stalling.

Daartoe zijn op de aanrijroutes naar de binnenstad en het stationsgebied circa 20 digitale verwijsborden geplaatst. De borden tonen het aantal vrije plaatsen in de dichtstbijzijnde stallingen en geven de route aan naar die stallingen. Als een stalling vol is, worden fietsers verwezen naar een fietsenstalling in de buurt waar nog wel plek is.

Het aantal vrije plaatsen in de stallingen wordt bepaald met een detectiesysteem dat werkt met optische sensoren. De sensoren registreren met behulp van slimme software of ergens wel of niet een fiets staat.

Als het nieuwe systeem een paar maanden in gebruik is, kan men met behulp van historische gegevens voorspellen hoe snel een stalling op een bepaald moment volloopt. Het aantal vrije plaatsen kan dan al op grotere afstand nauwkeurig worden weergegeven, rekening houdend met de nog af te leggen afstand op de fiets.

Het systeem biedt de gemeente bovendien managementinformatie. Met een druk op de knop is te zien wanneer de stallingen vol zijn. Op die manier is het ook beter mogelijk piekdrukte op te vangen met pop-up stallingen op straat.

Het systeem is ontwikkeld en gerealiseerd door de combinatie LumiGuide/Armada en wordt voor een belangrijk deel gefinancierd vanuit het ‘Beter Benutten 1 programma’ van Rijkswaterstaat, provincie Utrecht en gemeente Utrecht.

Actieplan Utrecht fietst! 

Deze en andere maatregelen staan ook in het Actieplan Utrecht fietst! dat gemeente presenteert. Met het actieplan wil de gemeente fietsen in Utrecht nog aantrekkelijker maken en nog meer mensen op de fiets krijgen.

Met het Actieplan Utrecht fietst! wil Utrecht de uitdaging aan een wereldfietsstad te worden. Om de groeiende stad leefbaar, bereikbaar en economisch sterk te houden staan de fietser (en voetganger) centraal bij de inrichting van de openbare ruimte.Het stadsgesprek Utrecht Fietst! dat in januari plaatsvond vormt de basis voor het plan. De conclusie van dit gesprek was dat Utrecht consequent moet kiezen voor de fiets. Met een variatie aan fietsroutes en -paden zodat fietsers comfortabel en snel kunnen doorrijden, met kortere wachttijden bij verkeerslichten en voldoende fietsparkeerplekken op straat en in stallingen. Maar fietsen moet vooral ook nog aantrekkelijker worden voor bewoners en bezoekers door veel positieve aandacht voor de sociale en gezondheidsaspecten van fietsen. En daarnaast ook veilig fietsgedrag en ‘bikenomics’: de kansen die fietsen biedt voor de Utrechtse economie. Zoals rondom de start van de Tour de France.

Actieplan voetganger: iedereen loopt!
Net als fietsen is lopen sociaal, gezond en goedkoop en is de voetganger een belangrijke schakel binnen het verkeerssysteem in een groeiende stad. Utrecht pioniert dan ook met het eerste actieplan Voetganger. Uitbreiding van het voetgangersgebied en bereikbaarheid voor voetgangers van populaire locaties in en rond de binnenstad is een belangrijk aandachtspunt binnen het plan. Hierbij kan men denken aan Utrecht Centraal of de oude binnenstad maar ook aan een comfortabele en veilige route voor voetgangers naar het Ledig Erf of Rotsoord vanaf het nieuw te openen station Vaartsche Rijn. Ook routes zonder obstakels, handhaving van stoepparkeren en een aantrekkelijke inrichting van looproutes moeten ervoor zorgen dat lopen voor jong en oud aantrekkelijk blijft.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

’s Werelds eerste P-route voor fietsers - VerkeersNet

’s Werelds eerste P-route voor fietsers

fris_vn

In Utrecht is het eerste parkeerverwijssysteem voor fietsers in gebruik genomen. Digitale wegwijzers laten zien waar nog plek is in de stalling.

Daartoe zijn op de aanrijroutes naar de binnenstad en het stationsgebied circa 20 digitale verwijsborden geplaatst. De borden tonen het aantal vrije plaatsen in de dichtstbijzijnde stallingen en geven de route aan naar die stallingen. Als een stalling vol is, worden fietsers verwezen naar een fietsenstalling in de buurt waar nog wel plek is.

Het aantal vrije plaatsen in de stallingen wordt bepaald met een detectiesysteem dat werkt met optische sensoren. De sensoren registreren met behulp van slimme software of ergens wel of niet een fiets staat.

Als het nieuwe systeem een paar maanden in gebruik is, kan men met behulp van historische gegevens voorspellen hoe snel een stalling op een bepaald moment volloopt. Het aantal vrije plaatsen kan dan al op grotere afstand nauwkeurig worden weergegeven, rekening houdend met de nog af te leggen afstand op de fiets.

Het systeem biedt de gemeente bovendien managementinformatie. Met een druk op de knop is te zien wanneer de stallingen vol zijn. Op die manier is het ook beter mogelijk piekdrukte op te vangen met pop-up stallingen op straat.

Het systeem is ontwikkeld en gerealiseerd door de combinatie LumiGuide/Armada en wordt voor een belangrijk deel gefinancierd vanuit het ‘Beter Benutten 1 programma’ van Rijkswaterstaat, provincie Utrecht en gemeente Utrecht.

Actieplan Utrecht fietst! 

Deze en andere maatregelen staan ook in het Actieplan Utrecht fietst! dat gemeente presenteert. Met het actieplan wil de gemeente fietsen in Utrecht nog aantrekkelijker maken en nog meer mensen op de fiets krijgen.

Met het Actieplan Utrecht fietst! wil Utrecht de uitdaging aan een wereldfietsstad te worden. Om de groeiende stad leefbaar, bereikbaar en economisch sterk te houden staan de fietser (en voetganger) centraal bij de inrichting van de openbare ruimte.Het stadsgesprek Utrecht Fietst! dat in januari plaatsvond vormt de basis voor het plan. De conclusie van dit gesprek was dat Utrecht consequent moet kiezen voor de fiets. Met een variatie aan fietsroutes en -paden zodat fietsers comfortabel en snel kunnen doorrijden, met kortere wachttijden bij verkeerslichten en voldoende fietsparkeerplekken op straat en in stallingen. Maar fietsen moet vooral ook nog aantrekkelijker worden voor bewoners en bezoekers door veel positieve aandacht voor de sociale en gezondheidsaspecten van fietsen. En daarnaast ook veilig fietsgedrag en ‘bikenomics’: de kansen die fietsen biedt voor de Utrechtse economie. Zoals rondom de start van de Tour de France.

Actieplan voetganger: iedereen loopt!
Net als fietsen is lopen sociaal, gezond en goedkoop en is de voetganger een belangrijke schakel binnen het verkeerssysteem in een groeiende stad. Utrecht pioniert dan ook met het eerste actieplan Voetganger. Uitbreiding van het voetgangersgebied en bereikbaarheid voor voetgangers van populaire locaties in en rond de binnenstad is een belangrijk aandachtspunt binnen het plan. Hierbij kan men denken aan Utrecht Centraal of de oude binnenstad maar ook aan een comfortabele en veilige route voor voetgangers naar het Ledig Erf of Rotsoord vanaf het nieuw te openen station Vaartsche Rijn. Ook routes zonder obstakels, handhaving van stoepparkeren en een aantrekkelijke inrichting van looproutes moeten ervoor zorgen dat lopen voor jong en oud aantrekkelijk blijft.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.