E-fietsactie heeft blijvend succes

E-fietsEen behoorlijk deel van de automobilisten die door e-fietsacties zijn overgestapt op een e-fiets, blijft dat volhouden, blijkt uit onderzoek van Twente Mobiel.

In 2012 en 2013 heeft Twente Mobiel voor bedrijven e-fietsacties georganiseerd. In 2012 konden medewerkers een financiële beloning ontvangen als ze in de actieperiode een elektrische fiets voor hun woon-werkverkeer hadden gekocht. Het jaar erna was de actie aangevuld met een variabele beloning voor het aantal keren dat medewerkers daadwerkelijk naar het werk waren gefietst. De belangrijkste doelgroep van de e-fietsacties zijn de automobilisten. Dat zijn de deelnemers die vóór de actie meer dan de helft van hun werkdagen met de auto naar het werk reisden.

Eind 2014 heeft Twente Mobiel een longitudinaal onderzoek uitgevoerd. Na de e-fietsactie gebruiken de respondenten, die eerder met de auto naar het werk gingen, nog steeds de e-fiets voor hun woon-werkverkeer. 88 procent fietst minimaal één dag in de week naar het werk. En 34 procent gebruikt de tweewieler zelfs vier dagen of meer per week. Gemiddeld leggen de automobilisten 73 procent van hun woon-werkritten met de e-fiets af. 5 procent van de automobilisten gaat (vrijwel) niet meer met de e-fiets naar het werk. Zij vinden over het algemeen de afstand naar het werk te groot of ze ervaren lichamelijke problemen. 18 procent van de ondervraagde automobilisten gebruikt nu uitsluitend de e-fiets voor het werkverkeer.

De deelnemende automobilisten wonen veelal verder weg van hun werk dan de overige respondenten. De gemiddelde woon-werkafstand is 12,2 kilometer (enkele rit). 24 procent van de automobilisten fietst zelfs meer dan 15 km naar het werk. De overige respondenten wonen gemiddeld 7,5 kilometer van hun werk. Als gevolg van de grotere afstanden fietsen automobilisten minder vaak, maar ze leggen jaarlijks wel grotere afstanden af. In 2014 fietste een (ex) automobilist gemiddeld in totaal 2660 kilometer naar het werk.

De elektrische fiets werd via de e-fietsactie vooral aangeschaft vanwege gezondheidsredenen, het belastingvoordeel van het Fietsplan en de financiële bijdrage van Twente Mobiel. Opvallend is dat voor de automobilisten gezondheid bij de aankoop van de e-fiets een minder belangrijke rol speelde, dan bij de
niet-automobilisten (48 procent versus 71 procent). Hetzelfde geldt voor het milieuaspect (29 procent versus
22 procent). De respondenten die eerder met de auto naar het werk gingen, en nu op de fiets stappen, doen dit vanwege hun gezondheid, omdat het simpelweg goed bevalt en vanwege de besparing op de autokosten.

Bijna 3 op de 10 respondenten gebruikt de e-fiets na de acties ook voor zakelijke dienstritten tijdens werktijd.
80 procent zegt zelfs de auto in privésituaties nu ook vaker te laten staan.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

E-fietsactie heeft blijvend succes - VerkeersNet

E-fietsactie heeft blijvend succes

E-fietsEen behoorlijk deel van de automobilisten die door e-fietsacties zijn overgestapt op een e-fiets, blijft dat volhouden, blijkt uit onderzoek van Twente Mobiel.

In 2012 en 2013 heeft Twente Mobiel voor bedrijven e-fietsacties georganiseerd. In 2012 konden medewerkers een financiële beloning ontvangen als ze in de actieperiode een elektrische fiets voor hun woon-werkverkeer hadden gekocht. Het jaar erna was de actie aangevuld met een variabele beloning voor het aantal keren dat medewerkers daadwerkelijk naar het werk waren gefietst. De belangrijkste doelgroep van de e-fietsacties zijn de automobilisten. Dat zijn de deelnemers die vóór de actie meer dan de helft van hun werkdagen met de auto naar het werk reisden.

Eind 2014 heeft Twente Mobiel een longitudinaal onderzoek uitgevoerd. Na de e-fietsactie gebruiken de respondenten, die eerder met de auto naar het werk gingen, nog steeds de e-fiets voor hun woon-werkverkeer. 88 procent fietst minimaal één dag in de week naar het werk. En 34 procent gebruikt de tweewieler zelfs vier dagen of meer per week. Gemiddeld leggen de automobilisten 73 procent van hun woon-werkritten met de e-fiets af. 5 procent van de automobilisten gaat (vrijwel) niet meer met de e-fiets naar het werk. Zij vinden over het algemeen de afstand naar het werk te groot of ze ervaren lichamelijke problemen. 18 procent van de ondervraagde automobilisten gebruikt nu uitsluitend de e-fiets voor het werkverkeer.

De deelnemende automobilisten wonen veelal verder weg van hun werk dan de overige respondenten. De gemiddelde woon-werkafstand is 12,2 kilometer (enkele rit). 24 procent van de automobilisten fietst zelfs meer dan 15 km naar het werk. De overige respondenten wonen gemiddeld 7,5 kilometer van hun werk. Als gevolg van de grotere afstanden fietsen automobilisten minder vaak, maar ze leggen jaarlijks wel grotere afstanden af. In 2014 fietste een (ex) automobilist gemiddeld in totaal 2660 kilometer naar het werk.

De elektrische fiets werd via de e-fietsactie vooral aangeschaft vanwege gezondheidsredenen, het belastingvoordeel van het Fietsplan en de financiële bijdrage van Twente Mobiel. Opvallend is dat voor de automobilisten gezondheid bij de aankoop van de e-fiets een minder belangrijke rol speelde, dan bij de
niet-automobilisten (48 procent versus 71 procent). Hetzelfde geldt voor het milieuaspect (29 procent versus
22 procent). De respondenten die eerder met de auto naar het werk gingen, en nu op de fiets stappen, doen dit vanwege hun gezondheid, omdat het simpelweg goed bevalt en vanwege de besparing op de autokosten.

Bijna 3 op de 10 respondenten gebruikt de e-fiets na de acties ook voor zakelijke dienstritten tijdens werktijd.
80 procent zegt zelfs de auto in privésituaties nu ook vaker te laten staan.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.