‘Fietsen heeft voorrang’ in Rotterdam

rotterdamTien procent meer fietsers op de belangrijkste routes naar de binnenstad. Meer ruimte, comfort en snelheid voor de 160.000 Rotterdammers die dagelijks hun fiets pakken. Dat is wat Rotterdam in 2018 wil bereiken.

Dat staat in het Fietsplan 2015-2018 van de gemeente: ‘Fietsen heeft voorrang’.
Het plan noemt 30 actiepunten waaronder verbeteringen van fietspaden, uitbreidingen van stallingsmogelijkheden, fietsvriendelijke verkeerslichten, huurfietsen bij meer OV-haltes en innovatieve maatregelen zoals fietsvlonders.

De gemeente investeert vanaf 2016 zes miljoen euro extra in het fietsvriendelijker maken van Rotterdam.
De afgelopen tien jaar is het fietsgebruik met 60% gestegen. Op de fietsroute Schiekade – Wilhelminaplein is inmiddels sprake van fietsfiles. Voortaan krijgen fietsers op deze route meer ruimte door grotere wachtplekken bij de verkeerslichten. En de verkeerslichten gaan langer en vaker op groen. De gemeente gaat in gesprek met de taxibranche over een proef met fietsdragers op taxi’s. Het Park bij de Euromast en Erasmus Medisch Centrum / Museumpark worden toegankelijker voor de fiets.

Ook de fietsroutes tussen de binnenstad en de wijken worden onder handen genomen. Dat gebeurt door het opheffen van ontbrekende schakels, aanbrengen van tweerichtingspaden en –oversteekplaatsen, verbreden van fietspaden en weghalen van obstakels. De laatste twintig kilometer aan fietspaden met tegels wordt geasfalteerd.
Op diverse locaties in de stad wordt geëxperimenteerd met een voor fietsers prettigere afstelling van de verkeerslichten, aangevuld met proeven met regensensoren en infraroodcamera’s. Het aantal wachtende fietsers wordt daar gemeten door warmte. Op basis van dit aantal kan het verkeerslicht vaker en langer en groen. Ook komen er Fiets Licht Informatiepanelen. Dat zijn panelen die aangeven of het op een kruising sneller is om links- of rechtsom te fietsen.

Het tekort aan stallingsplekken wordt ook aangepakt. Fietsstallingen worden aantrekkelijker gemaakt met faciliteiten, zoals oplaadapparaten voor elektrische fietsen en leenbuggy’s. Er komen experimenten met (tijdelijke) pop-up stallingen, meer parkeerplaatsen in de stallingen en op straat voor bijzondere fietsen (zoals bakfietsen) en een startsubsidie voor bewoners en ondernemers in Kansrijke wijken die een eigen buurtfietsenstalling beginnen.

Mocht het echt nodig zijn, dan er komen op bepaalde locaties extra fietsnietjes (of bv. muur- of boomhekken) bij. Bijvoorbeeld op autoparkeerplaatsen die speciaal voor dit doel worden omgebouwd.

fietsvlonderDe vraag naar stallingsplekken neemt naar verwachting toe. Daarom komt er onderzoek naar een grote fietsenstalling op de Coolsingel en omgeving en uitbreiding van de fietsenstalling bij het Centraal Station.

Rotterdam wil bij veel meer OV-haltes en op andere plekken in de stad huurfietsen. Bekend is dat er al plannen klaar liggen voor een deelfietssysteem à la Barcelona, Londen en Parijs, maar voorlopig houdt de gemeente het erop dat ‘gesprekken plaatsvinden met betrokken partijen’.

De langeafstandsfietsroutes van Rotterdam naar Dordrecht, Den Haag en Spijkenisse worden verder verbeterd, evenals de recreatieve fietsroutes (o.a. het Nieuwe Maasparcours). Het Merwe-Vierhavengebied wordt pilotgebied waar fietsvriendelijke maatregelen voor bedrijventerreinen eerst in de praktijk worden uitgetest.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Fietsen heeft voorrang’ in Rotterdam - VerkeersNet

‘Fietsen heeft voorrang’ in Rotterdam

rotterdamTien procent meer fietsers op de belangrijkste routes naar de binnenstad. Meer ruimte, comfort en snelheid voor de 160.000 Rotterdammers die dagelijks hun fiets pakken. Dat is wat Rotterdam in 2018 wil bereiken.

Dat staat in het Fietsplan 2015-2018 van de gemeente: ‘Fietsen heeft voorrang’.
Het plan noemt 30 actiepunten waaronder verbeteringen van fietspaden, uitbreidingen van stallingsmogelijkheden, fietsvriendelijke verkeerslichten, huurfietsen bij meer OV-haltes en innovatieve maatregelen zoals fietsvlonders.

De gemeente investeert vanaf 2016 zes miljoen euro extra in het fietsvriendelijker maken van Rotterdam.
De afgelopen tien jaar is het fietsgebruik met 60% gestegen. Op de fietsroute Schiekade – Wilhelminaplein is inmiddels sprake van fietsfiles. Voortaan krijgen fietsers op deze route meer ruimte door grotere wachtplekken bij de verkeerslichten. En de verkeerslichten gaan langer en vaker op groen. De gemeente gaat in gesprek met de taxibranche over een proef met fietsdragers op taxi’s. Het Park bij de Euromast en Erasmus Medisch Centrum / Museumpark worden toegankelijker voor de fiets.

Ook de fietsroutes tussen de binnenstad en de wijken worden onder handen genomen. Dat gebeurt door het opheffen van ontbrekende schakels, aanbrengen van tweerichtingspaden en –oversteekplaatsen, verbreden van fietspaden en weghalen van obstakels. De laatste twintig kilometer aan fietspaden met tegels wordt geasfalteerd.
Op diverse locaties in de stad wordt geëxperimenteerd met een voor fietsers prettigere afstelling van de verkeerslichten, aangevuld met proeven met regensensoren en infraroodcamera’s. Het aantal wachtende fietsers wordt daar gemeten door warmte. Op basis van dit aantal kan het verkeerslicht vaker en langer en groen. Ook komen er Fiets Licht Informatiepanelen. Dat zijn panelen die aangeven of het op een kruising sneller is om links- of rechtsom te fietsen.

Het tekort aan stallingsplekken wordt ook aangepakt. Fietsstallingen worden aantrekkelijker gemaakt met faciliteiten, zoals oplaadapparaten voor elektrische fietsen en leenbuggy’s. Er komen experimenten met (tijdelijke) pop-up stallingen, meer parkeerplaatsen in de stallingen en op straat voor bijzondere fietsen (zoals bakfietsen) en een startsubsidie voor bewoners en ondernemers in Kansrijke wijken die een eigen buurtfietsenstalling beginnen.

Mocht het echt nodig zijn, dan er komen op bepaalde locaties extra fietsnietjes (of bv. muur- of boomhekken) bij. Bijvoorbeeld op autoparkeerplaatsen die speciaal voor dit doel worden omgebouwd.

fietsvlonderDe vraag naar stallingsplekken neemt naar verwachting toe. Daarom komt er onderzoek naar een grote fietsenstalling op de Coolsingel en omgeving en uitbreiding van de fietsenstalling bij het Centraal Station.

Rotterdam wil bij veel meer OV-haltes en op andere plekken in de stad huurfietsen. Bekend is dat er al plannen klaar liggen voor een deelfietssysteem à la Barcelona, Londen en Parijs, maar voorlopig houdt de gemeente het erop dat ‘gesprekken plaatsvinden met betrokken partijen’.

De langeafstandsfietsroutes van Rotterdam naar Dordrecht, Den Haag en Spijkenisse worden verder verbeterd, evenals de recreatieve fietsroutes (o.a. het Nieuwe Maasparcours). Het Merwe-Vierhavengebied wordt pilotgebied waar fietsvriendelijke maatregelen voor bedrijventerreinen eerst in de praktijk worden uitgetest.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.