Joure draait fietsverbod in winkelstraat terug

MidstraatDe vraag waar en wanneer fietsers kunnen worden toegelaten in winkelgebieden is niet van vandaag of gisteren. In veel gemeenten zijn de laatste tientallen jaren straten heringericht tot voetgangersgebieden en daarbij worden fietsers regelmatig geweerd, al dan niet alleen tijdens piekuren. Regelmatig leidt dat tot de nodige discussie, tussen gemeente, winkeliers en belangengroepen.

Het meest recente voorbeeld komt uit Joure. Vanaf 1 mei 2015 werden daar fietsers tijdens winkeltijden geweerd uit de Midstraat. De maatregel maakt onderdeel uit van een plan om de straat aantrekkelijker te maken voor het winkelende publiek.

Dat schoot bij de ondernemers echter in het verkeerde keelgat. Een handtekeningenactie opgezet door de winkeliers leverde in een mum van tijd 2000 steunbetuigingen op.

De gemeente Fryske Marren waar Joure deel van uit maakt besloot daarop de evaluatie niet af te wachten en de beslissing nu al bij te stellen. Fietsers zijn nu weer welkom tot een uur ’s middags.

Het Fietsberaad liet BRO zo’n tien jaar geleden een studie uitvoeren naar gemeentelijke ervaringen met het afsluiten van winkelstraten voor fietsers. Dat leverde onder meer een uitgebreide voorbeeldencatalogus van 15 centrumgebieden waar uiteenlopende oplossingen zijn doorgevoerd. En een aantal richtlijnen voor gemeenten die met soortgelijke vragen kampen. Uitgangspunt volgens het rapport zou moeten zijn om fietsers altijd toe te laten, tenzij voetgangersdichtheden te hoog worden. Bij dichtheden onder de 100 voetgangers per uur per meter profielbreedte is vrijwel altijd volledige menging van voetgangers en fietsers mogelijk. Bij dichtheden boven de 100 voetgangers per uur per meter profielbreedte is scheiding van voetgangers en fietsers binnen het profiel wenselijk. Boven de 200 voetgangers per uur per meter profielbreedte is het combineren van fietsers en voetgangers in hetzelfde profiel niet langer mogelijk en zou kan een fietsverbod overwogen worden.

Tegen die tijd is het soms niet meer nodig, omdat fietsers dan al zelf besluiten de betreffende straat te mijden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een gratis proefabonnement van een maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.