Fietsparkeerproef in Amsterdam

fietsparkerenStadsdeel Centrum is op het Raamplein een proef gestart met nieuwe fietsrekken. De fietsers kunnen daar hun favoriete fietsenrek kiezen. Er zijn 18 verschillende typen geplaatst. De proef duurt zes maanden.
Aan verschillende leveranciers van fietsrekken is gevraagd nieuwe ontwerpen aan te leveren. In samenwerking met de Nederlandse Fietsersbond zijn er verschillende fietsrekken uitgezocht.
Het doel van de fietsrekproef is tweeledig: Heeft het Raamplein een fietsaantrekkende werking voor bezoekers van het Leidseplein? En welke fietsrekken hebben de voorkeur van de fietsers en creëren geen chaos in de openbare ruimte?
In 2005 is een plan van aanpak openbare ruimte Jordaan opgesteld. Het Raamplein zal uiteindelijk worden ingericht met bomen, bankjes en eventueel een waterelement. In afwachting hiervan is besloten het Raamplein te gebruiken voor een tijdelijke fietsrekproef. In totaal worden 18 verschillende fietsklemvarianten onderzocht, waaronder het bekende fietsnietje, heklucht en verschillende designvarianten. Daarnaast wordt bekeken hoe het Fietsvak functioneert. Dat is simpelweg een met witte lijnen geschilderd fietsparkeervak, waarmee in Amsterdam al goede ervaringen zijn opgedaan. Gebleken is dat deze simpele oplossing de fietsparkeerchaos aanzienlijk weet te beteugelen. Fabrikanten die aan de proef meedoen zijn: Velopa, Samson Urban Element, Holland Relief, Erdi, Grijsen en Klavergroup.
Op de site van de stadsdeel is het complete overzicht te vinden.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Fietsparkeerproef in Amsterdam - VerkeersNet

Fietsparkeerproef in Amsterdam

fietsparkerenStadsdeel Centrum is op het Raamplein een proef gestart met nieuwe fietsrekken. De fietsers kunnen daar hun favoriete fietsenrek kiezen. Er zijn 18 verschillende typen geplaatst. De proef duurt zes maanden.
Aan verschillende leveranciers van fietsrekken is gevraagd nieuwe ontwerpen aan te leveren. In samenwerking met de Nederlandse Fietsersbond zijn er verschillende fietsrekken uitgezocht.
Het doel van de fietsrekproef is tweeledig: Heeft het Raamplein een fietsaantrekkende werking voor bezoekers van het Leidseplein? En welke fietsrekken hebben de voorkeur van de fietsers en creëren geen chaos in de openbare ruimte?
In 2005 is een plan van aanpak openbare ruimte Jordaan opgesteld. Het Raamplein zal uiteindelijk worden ingericht met bomen, bankjes en eventueel een waterelement. In afwachting hiervan is besloten het Raamplein te gebruiken voor een tijdelijke fietsrekproef. In totaal worden 18 verschillende fietsklemvarianten onderzocht, waaronder het bekende fietsnietje, heklucht en verschillende designvarianten. Daarnaast wordt bekeken hoe het Fietsvak functioneert. Dat is simpelweg een met witte lijnen geschilderd fietsparkeervak, waarmee in Amsterdam al goede ervaringen zijn opgedaan. Gebleken is dat deze simpele oplossing de fietsparkeerchaos aanzienlijk weet te beteugelen. Fabrikanten die aan de proef meedoen zijn: Velopa, Samson Urban Element, Holland Relief, Erdi, Grijsen en Klavergroup.
Op de site van de stadsdeel is het complete overzicht te vinden.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.