Gobike start toch in Rotterdam

gobikeHet lijkt er nu toch van de komen. Nederland krijgt een deelfietsproject. De start in Rotterdam is nog bescheiden met 150 fietsen, maar volgend jaar moeten dat er zo’n 450 zijn. De drie daarop volgende jaren verwacht Gobike te groeien tot 2.000 fietsen op ongeveer 150 locaties. De Gobike fietsen komen onder meer te staan bij musea en andere toeristische attracties en knooppunten van openbaar vervoer.

De Rotterdamse deelfiets van de Nederland-Deense combinatie Gobike is al een paar keer aangekondigd, maar nu heeft de gemeente Rotterdam er formeel de zegen aan gegeven door enkele locaties beschikbaar te stellen, hoewel het risico van de onderneming ligt bij Gobike.

De deelfiets heeft een tablet op het stuur waarmee je de kracht van de motor kunt aanpassen, de fiets op slot kunt zetten en informatie kunt opvragen of een bericht versturen. En dankzij de internetverbinding kan de fiets ook niet zoekraken.

Om een Gobike te huren, moet je je als gebruiker registreren. Dat kan via internet of de ingebouwde tablet op de fiets. Op de website van Gobike is te zien hoeveel fietsen beschikbaar zijn en waar ze staan. Vooraf reserveren van de fiets is mogelijk. Terugzetten kan in elk gewenst fietsenrek van Gobike en afrekenen gaat vooralsnog met de creditcard.
In de beginfase, waarbij er op kleine schaal getest wordt, gaat het om € 2,50 per twee uur. Verder haalt de Gobike met trapondersteuning 24 kilometer per uur.

In Kopenhagen ging het overigens aanvankelijk mis met de Gobike. De leverancier van de fietsen ging failliet en de opdrachtgever heeft het aantal te installeren fietsen een paar keer gewijzigd. Volgens Gobike is deze situatie helemaal opgelost en draait men in Kopenhagen met 1.860 fietsen tot volle tevredenheid van de opdrachtgever. Daar is de situatie trouwens compleet anders dan in Rotterdam, aldus de initiatiefnemers. Gemeente Rotterdam is geen opdrachtgever / afnemer van de fietsen. Gobike gaat volledig op eigen rekening en risico starten. Hierdoor heeft Gobike meer controle over haar uitrol en exploitatie, en zal een situatie als in Kopenhagen niet voorkomen, zo belooft men.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Gobike start toch in Rotterdam - VerkeersNet

Gobike start toch in Rotterdam

gobikeHet lijkt er nu toch van de komen. Nederland krijgt een deelfietsproject. De start in Rotterdam is nog bescheiden met 150 fietsen, maar volgend jaar moeten dat er zo’n 450 zijn. De drie daarop volgende jaren verwacht Gobike te groeien tot 2.000 fietsen op ongeveer 150 locaties. De Gobike fietsen komen onder meer te staan bij musea en andere toeristische attracties en knooppunten van openbaar vervoer.

De Rotterdamse deelfiets van de Nederland-Deense combinatie Gobike is al een paar keer aangekondigd, maar nu heeft de gemeente Rotterdam er formeel de zegen aan gegeven door enkele locaties beschikbaar te stellen, hoewel het risico van de onderneming ligt bij Gobike.

De deelfiets heeft een tablet op het stuur waarmee je de kracht van de motor kunt aanpassen, de fiets op slot kunt zetten en informatie kunt opvragen of een bericht versturen. En dankzij de internetverbinding kan de fiets ook niet zoekraken.

Om een Gobike te huren, moet je je als gebruiker registreren. Dat kan via internet of de ingebouwde tablet op de fiets. Op de website van Gobike is te zien hoeveel fietsen beschikbaar zijn en waar ze staan. Vooraf reserveren van de fiets is mogelijk. Terugzetten kan in elk gewenst fietsenrek van Gobike en afrekenen gaat vooralsnog met de creditcard.
In de beginfase, waarbij er op kleine schaal getest wordt, gaat het om € 2,50 per twee uur. Verder haalt de Gobike met trapondersteuning 24 kilometer per uur.

In Kopenhagen ging het overigens aanvankelijk mis met de Gobike. De leverancier van de fietsen ging failliet en de opdrachtgever heeft het aantal te installeren fietsen een paar keer gewijzigd. Volgens Gobike is deze situatie helemaal opgelost en draait men in Kopenhagen met 1.860 fietsen tot volle tevredenheid van de opdrachtgever. Daar is de situatie trouwens compleet anders dan in Rotterdam, aldus de initiatiefnemers. Gemeente Rotterdam is geen opdrachtgever / afnemer van de fietsen. Gobike gaat volledig op eigen rekening en risico starten. Hierdoor heeft Gobike meer controle over haar uitrol en exploitatie, en zal een situatie als in Kopenhagen niet voorkomen, zo belooft men.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.