Studenten en scholieren graag op e-bike naar school

Is fietsen op een e-bike suf? Niet voor scholieren en studenten rond Groningen. Zij vinden de e-bike leuk, makkelijk en snel, en zouden de elektrische fiets willen aanschaffen als hij goedkoper zou zijn of financiering mogelijk is.

Daarmee is de e-bike een aantrekkelijk alternatief voor reizen met het openbaar vervoer, stelt Groningen Bereikbaar op grond van een pilot die men hield onder 170 scholieren en studenten in de regio Groningen.

Reizen met de e-bike is niet alleen gezond, het helpt ook om het openbaar vervoer in de spits te ontlasten. Dat vormde het uitganspunt voor de pilot. In het najaar 2014 en voorjaar 2015 fietsten 170 scholieren en studenten een maand lang met de e-bike naar hun opleiding. Het ging om leerlingen van CSG Augustinus en CSG Wessel Gansfort, Hanzehogeschool Groningen, Noorderpoort, Alfa-college en Rijksuniversiteit Groningen. Om de ritten te registreren is een GPS-trackingsysteem ingezet. De deelnemers (en hun ouders) hebben tevens een enquête ingevuld.
Uit de pilot blijkt dat de meeste deelnemers fietsen op de e-bike leuk, gemakkelijk en ‘snel’ vinden. Een grote groep WO-studenten noemt ook als voordeel dat de elektrische fiets beter is voor het milieu dan het OV. Deze voordelen maken de e-bike een aantrekkelijk alternatief voor het OV. De veel voorkomende aanname dat een e-bike een ‘suf imago’ heeft, blijkt niet uit dit onderzoek. Het merendeel van de respondenten is het oneens met de stelling ‘de e-bike is vooral interessant voor ouderen of senioren’. De meesten willen ‘m graag hebben.

Toch hebben de (ouders van) de meeste deelnemers niet direct een e-bike gekocht. Zodra de elektrische fiets goedkoper wordt en/of er een aantrekkelijke financiering mogelijk is, wordt aanschaf een optie. Een leaseconstructie met een vast bedrag per maand zou uitkomst kunnen bieden. Na de pilot konden deelnemers een e-bike goedkoper aanschaffen. Circa 10% van de scholieren in het voortgezet onderwijs en 7% van de WO-studenten hebben hiervan gebruik gemaakt.

In november 2015 zijn 3 studenten van de Rijksuniversiteit Groningen in opdracht van Groningen Bereikbaar gestart met het uitwerken van scenario’s en businesscases voor een nieuwe e-bikedienst of -product, speciaal voor scholieren en studenten. Het doel is dat meer leerlingen in de ochtendspits met de e-bike naar hun onderwijsinstelling gaan reizen, in plaats van de bus of trein. In maart 2016 ronden zij hun opdracht af. Op basis van de uitkomsten volgt een uitvraag naar de markt: leveranciers worden gevraagd om zo’n e-bikedienst of -product aan te bieden. Deze dienst of product moet in het schooljaar 2016-2017 beschikbaar zijn.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Studenten en scholieren graag op e-bike naar school - VerkeersNet

Studenten en scholieren graag op e-bike naar school

Is fietsen op een e-bike suf? Niet voor scholieren en studenten rond Groningen. Zij vinden de e-bike leuk, makkelijk en snel, en zouden de elektrische fiets willen aanschaffen als hij goedkoper zou zijn of financiering mogelijk is.

Daarmee is de e-bike een aantrekkelijk alternatief voor reizen met het openbaar vervoer, stelt Groningen Bereikbaar op grond van een pilot die men hield onder 170 scholieren en studenten in de regio Groningen.

Reizen met de e-bike is niet alleen gezond, het helpt ook om het openbaar vervoer in de spits te ontlasten. Dat vormde het uitganspunt voor de pilot. In het najaar 2014 en voorjaar 2015 fietsten 170 scholieren en studenten een maand lang met de e-bike naar hun opleiding. Het ging om leerlingen van CSG Augustinus en CSG Wessel Gansfort, Hanzehogeschool Groningen, Noorderpoort, Alfa-college en Rijksuniversiteit Groningen. Om de ritten te registreren is een GPS-trackingsysteem ingezet. De deelnemers (en hun ouders) hebben tevens een enquête ingevuld.
Uit de pilot blijkt dat de meeste deelnemers fietsen op de e-bike leuk, gemakkelijk en ‘snel’ vinden. Een grote groep WO-studenten noemt ook als voordeel dat de elektrische fiets beter is voor het milieu dan het OV. Deze voordelen maken de e-bike een aantrekkelijk alternatief voor het OV. De veel voorkomende aanname dat een e-bike een ‘suf imago’ heeft, blijkt niet uit dit onderzoek. Het merendeel van de respondenten is het oneens met de stelling ‘de e-bike is vooral interessant voor ouderen of senioren’. De meesten willen ‘m graag hebben.

Toch hebben de (ouders van) de meeste deelnemers niet direct een e-bike gekocht. Zodra de elektrische fiets goedkoper wordt en/of er een aantrekkelijke financiering mogelijk is, wordt aanschaf een optie. Een leaseconstructie met een vast bedrag per maand zou uitkomst kunnen bieden. Na de pilot konden deelnemers een e-bike goedkoper aanschaffen. Circa 10% van de scholieren in het voortgezet onderwijs en 7% van de WO-studenten hebben hiervan gebruik gemaakt.

In november 2015 zijn 3 studenten van de Rijksuniversiteit Groningen in opdracht van Groningen Bereikbaar gestart met het uitwerken van scenario’s en businesscases voor een nieuwe e-bikedienst of -product, speciaal voor scholieren en studenten. Het doel is dat meer leerlingen in de ochtendspits met de e-bike naar hun onderwijsinstelling gaan reizen, in plaats van de bus of trein. In maart 2016 ronden zij hun opdracht af. Op basis van de uitkomsten volgt een uitvraag naar de markt: leveranciers worden gevraagd om zo’n e-bikedienst of -product aan te bieden. Deze dienst of product moet in het schooljaar 2016-2017 beschikbaar zijn.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.