Nieuw Canadees onderzoek vindt geen effect fietshelmplicht

canadaVolgens een nieuwe Canadese studie heeft de invoering van de verplichte fietshelm niet geleid tot minder ziekenhuisgewonden.

De discussie over het effect van een helmplicht doet geregeld veel stof opwaaien in wetenschappelijke kring en daarbuiten. Sommige wetenschappers twijfelen aan het nut van zo’n maatregel, anderen zijn ervan overtuigd dat een helm hoofdletsel kan voorkomen. Daarbij speelt ook de vrees dat een eventuele helmplicht mensen ervan zal weerhouden de fiets te gebruiken.

Een nieuwe studie van de University of British Columbia in Canada (Bicycling injury hospitalisation rates in Canadian jurisdictions ) is koren op de molen van de tegenstanden van een helmplicht.

In Canada geldt in sommige provincies een helmdraagplicht, in andere niet. De studie zette het helmgebruik in de provincies met en zonder helmplicht af tegen het aantal ziekenhuisgewonden om erachter te komen of de helm verschil maakt.

Dat maakt deze studie bijzonder, omdat bij dergelijke onderzoeken gewoonlijk sprake is van voor -en nastudies waarbij de omstandigheden nooit helemaal vergelijkbaar zijn. Of van een vergelijking van verschillende landen met een verschillende fietscultuur.

In de Canadese vergelijking werden behalve de helmplicht ook andere factoren meegenomen die cijfers zouden kunnen beïnvloeden, zoals geslacht, leeftijd, fietsgebruik, verkeersgerelateerd ongeval of niet, en het soort verwonding (hoofd, romp, enz).

In de periode 2006-2011 werden gemiddeld 3690 ziekenhuisgewonden per jaar geregistreerd op 593 miljoen fietstrips per jaar ofwel 1 ziekenhuisbezoek per 161 000 trips.

Het ziekenhuisbezoek varieerde aanzienlijk per provincie, maar leeftijd en geslacht spelen een hoofdrol. Over het geheel belandden vrouwen minder vaak dan mannen in het ziekenhuis. Specifiek voor de verkeersgeraleerde ziekenhuisbezoeken blijkt dat een hogere fietsaandeel in een provincie correspondeert met minder ziekenhuisgewonden.

Maar de meest opvallende conclusie is toch wel dat er geen relatie werd gevonden tussen de helmplicht en ziekenhuisopnamen, ook niet als men alleen keek naar hoofd en nekletsel.

De conclusie van de onderzoekers is dat beleidsmakers zich beter kunnen richten op het vergroten van het fietsgebruik, bijvoorbeeld door de aanleg van gescheiden fietsvoorzieningen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nieuw Canadees onderzoek vindt geen effect fietshelmplicht - VerkeersNet

Nieuw Canadees onderzoek vindt geen effect fietshelmplicht

canadaVolgens een nieuwe Canadese studie heeft de invoering van de verplichte fietshelm niet geleid tot minder ziekenhuisgewonden.

De discussie over het effect van een helmplicht doet geregeld veel stof opwaaien in wetenschappelijke kring en daarbuiten. Sommige wetenschappers twijfelen aan het nut van zo’n maatregel, anderen zijn ervan overtuigd dat een helm hoofdletsel kan voorkomen. Daarbij speelt ook de vrees dat een eventuele helmplicht mensen ervan zal weerhouden de fiets te gebruiken.

Een nieuwe studie van de University of British Columbia in Canada (Bicycling injury hospitalisation rates in Canadian jurisdictions ) is koren op de molen van de tegenstanden van een helmplicht.

In Canada geldt in sommige provincies een helmdraagplicht, in andere niet. De studie zette het helmgebruik in de provincies met en zonder helmplicht af tegen het aantal ziekenhuisgewonden om erachter te komen of de helm verschil maakt.

Dat maakt deze studie bijzonder, omdat bij dergelijke onderzoeken gewoonlijk sprake is van voor -en nastudies waarbij de omstandigheden nooit helemaal vergelijkbaar zijn. Of van een vergelijking van verschillende landen met een verschillende fietscultuur.

In de Canadese vergelijking werden behalve de helmplicht ook andere factoren meegenomen die cijfers zouden kunnen beïnvloeden, zoals geslacht, leeftijd, fietsgebruik, verkeersgerelateerd ongeval of niet, en het soort verwonding (hoofd, romp, enz).

In de periode 2006-2011 werden gemiddeld 3690 ziekenhuisgewonden per jaar geregistreerd op 593 miljoen fietstrips per jaar ofwel 1 ziekenhuisbezoek per 161 000 trips.

Het ziekenhuisbezoek varieerde aanzienlijk per provincie, maar leeftijd en geslacht spelen een hoofdrol. Over het geheel belandden vrouwen minder vaak dan mannen in het ziekenhuis. Specifiek voor de verkeersgeraleerde ziekenhuisbezoeken blijkt dat een hogere fietsaandeel in een provincie correspondeert met minder ziekenhuisgewonden.

Maar de meest opvallende conclusie is toch wel dat er geen relatie werd gevonden tussen de helmplicht en ziekenhuisopnamen, ook niet als men alleen keek naar hoofd en nekletsel.

De conclusie van de onderzoekers is dat beleidsmakers zich beter kunnen richten op het vergroten van het fietsgebruik, bijvoorbeeld door de aanleg van gescheiden fietsvoorzieningen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.