foto ter illustratie BEELD archief VerkeersNet

Het blijft raden wanneer een fietser afslaat

afslaandefietsAls een fietser zijn hand niet uitsteekt, kun je als achteropkomende fietser alleen maar raden welke kan hij opgaat, zo blijkt uit onderzoek van de universiteit Groningen.

En een fietser die zijn hand uitsteekt als hij afslaat is vrij zeldzaam. Uit een ouder onderzoek van de universiteit Groningen blijkt dat niet meer dan zo’n 5 tot 10 procent van de fietsers in de praktijk werkelijk richting aangeeft. Hoewel de meeste fietsers als ze ernaar wordt gevraagd beweren dat ze het veel vaker doen. Alleen als de situatie echt nijpend wordt, bijvoorbeeld als een fietser een rotonde wil blijven volgen terwijl een automobilist dreigt af te slaan, kan dit percentage oplopen, tot wel 80 procent.

Dat gegeven was voor de universiteit Groningen aanleiding om onderzoek te doen naar dit verschijnsel en dan met name of je ook uit andere signalen die een fietser afgeeft kunt afleiden welke kant hij opgaat. Het onderzoek wordt binnenkort gepubliceerd, maar om direct met de deur in huis te vallen: het antwoord is nee.

Voor het onderzoek werden 108 deelnemers via videobeelden geconfronteerd met een voor hen rijdende fietser. Precies op het moment dat deze fietser zou kunnen afslaan, werd het beeld stilgezet.

Van 24 fietsers moest men op die manier raden welke kant die op zou gaan. Nadat ze die vraag hadden beantwoord, werd hen vervolgens gevraagd hoe zeker ze van hun zaak waren. Maar vaak had men het mis. ‘Het blijkt dat het erg lastig is om op grond het gedrag en bewegingen van een fietser te voorspellen welke kant hij opgaat’, aldus de onderzoekers. En dat geldt voor fietsers van alle leeftijden.

In de gevallen waarbij men nog enigszins in de buurt kwam, blijkt dat vooral hoofdbewegingen en de snelheid van de fietser een relatie hadden men de juistheid van de voorspelling.

De resultaten van het onderzoek kunnen mogelijk van waarde zijn als het gaat om de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Kort geleden liet bijvoorbeeld Google weten dat de software van hun zelfrijdende auto inmiddels al wel in staat is om fietsers die hun hand uitsteken te herkennen. Maar er zijn kennelijk veel fijnere algoritmen voor nodig om ook de intenties van fietser die hun hand niet uitsteken te doorgronden.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Het blijft raden wanneer een fietser afslaat - VerkeersNet
foto ter illustratie BEELD archief VerkeersNet

Het blijft raden wanneer een fietser afslaat

afslaandefietsAls een fietser zijn hand niet uitsteekt, kun je als achteropkomende fietser alleen maar raden welke kan hij opgaat, zo blijkt uit onderzoek van de universiteit Groningen.

En een fietser die zijn hand uitsteekt als hij afslaat is vrij zeldzaam. Uit een ouder onderzoek van de universiteit Groningen blijkt dat niet meer dan zo’n 5 tot 10 procent van de fietsers in de praktijk werkelijk richting aangeeft. Hoewel de meeste fietsers als ze ernaar wordt gevraagd beweren dat ze het veel vaker doen. Alleen als de situatie echt nijpend wordt, bijvoorbeeld als een fietser een rotonde wil blijven volgen terwijl een automobilist dreigt af te slaan, kan dit percentage oplopen, tot wel 80 procent.

Dat gegeven was voor de universiteit Groningen aanleiding om onderzoek te doen naar dit verschijnsel en dan met name of je ook uit andere signalen die een fietser afgeeft kunt afleiden welke kant hij opgaat. Het onderzoek wordt binnenkort gepubliceerd, maar om direct met de deur in huis te vallen: het antwoord is nee.

Voor het onderzoek werden 108 deelnemers via videobeelden geconfronteerd met een voor hen rijdende fietser. Precies op het moment dat deze fietser zou kunnen afslaan, werd het beeld stilgezet.

Van 24 fietsers moest men op die manier raden welke kant die op zou gaan. Nadat ze die vraag hadden beantwoord, werd hen vervolgens gevraagd hoe zeker ze van hun zaak waren. Maar vaak had men het mis. ‘Het blijkt dat het erg lastig is om op grond het gedrag en bewegingen van een fietser te voorspellen welke kant hij opgaat’, aldus de onderzoekers. En dat geldt voor fietsers van alle leeftijden.

In de gevallen waarbij men nog enigszins in de buurt kwam, blijkt dat vooral hoofdbewegingen en de snelheid van de fietser een relatie hadden men de juistheid van de voorspelling.

De resultaten van het onderzoek kunnen mogelijk van waarde zijn als het gaat om de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Kort geleden liet bijvoorbeeld Google weten dat de software van hun zelfrijdende auto inmiddels al wel in staat is om fietsers die hun hand uitsteken te herkennen. Maar er zijn kennelijk veel fijnere algoritmen voor nodig om ook de intenties van fietser die hun hand niet uitsteken te doorgronden.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.