Speed pedelec opgenomen in Belgische wegcode

speedpedelecDe speed pedelec is opgenomen in de Belgische wegcode. Een helm is verplicht evenals een – kleine – kentekenplaat.

In het Belgisch Staatsblad is het koninklijk besluit opgenomen dat de het gebruik van de speed pedelec regelt, zo meldt het Vlaamse Fietsberaad.

De speed pedelec wordt beschreven als “… elk tweewielig voertuig met pedalen, met uitsluiting van de gemotoriseerde rijwielen, met een hulpaandrijving met als hoofddoel trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht wordt onderbroken bij een voertuigsnelheid van maximum 45 km per uur, en met de volgende kenmerken:

  • een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 met een nettomaximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een motor met inwendige verbranding betreft, of
  • een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een elektrische motor betreft.”

bord-speedpedelecOp verkeersborden wordt de speed pedelec aangeduid met het symbool van een gemotoriseerd rijwiel, met daaronder de letter “P”. Wegbeheerders hebben de mogelijkheid om het gebruik van het fietspad te verplichten of te verbieden voor bestuurders van een speed-pedelec.

Wie op een speed pedelec rijdt moet ook een helm dragen, maar heeft wel de keuze tussen een bromfietshelm of een fietshelm op voorwaarde dat die bescherming biedt aan de slapen en het achterhoofd. Ook een theoretisch rijbewijs is nodig.

De speed-pedelec krijgt ook een aangepaste, kleinere kentekenplaat. De kentekenplaat wordt 10 breed en 12 cm hoog.

Net zoals op andere kentekenplaten is er een letter-nummercombinatie. Voor de speedpedelec bestaat die uit een “P”, gevolgd door een groep van drie cijfers met daaronder een groep van drie letters, of omgekeerd. Ook voor bromfietsen klasse A, klasse B en lichte vierwielers krijgen een eigen lettergroep voor de kentekenplaat.

Zowel het koninklijk besluit over de aanpassing van de wegcode als het ministerieel besluit voor de kleinere nummerplaat treden in werking vanaf 1 oktober 2016.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.