Ombouw Sarphatistraat tot fietsstraat geslaagd

Het aanpassen van de Sarphatistraat in Amsterdam naar een fietsstraat is volgens de gemeente succesvol. De doorstroming voor fietsers is flink verbeterd, zonder dat het autoverkeer vastloopt.

Zowel bewoners, ondernemers als verkeersdeelnemers in de straat geven aan zeer tevreden te zijn met de aanpassingen.

De Sarphatistraat is een van de bekendste straten van de hoofdstad en uit onderzoek blijkt dat er veel meer fietsers dan auto’s gebruik van maken. Op een gemiddelde werkdag rijden zo’n 17.500 fietser door de straat. Om zichtbaar te maken dat het een bijzondere straat betreft is in beide richtingen de weg volledig in rood asfalt uitgevoerd. Speciale belijning maakt de rijstrook visueel smaller. Daarnaast liggen er ongeveer elke 60 meter fietsvriendelijke drempels om de autosnelheid te beperken. De aanpassingen hebben geen gevolgen voor het OV en taxi’s: die kunnen gebruik blijven maken van de trambaan.

Fietsstraat Sarphatistraat betrof een pilot. Maar gezien de positieve reacties wil het stadsbestuur de nieuwe inrichting zo houden en verder uitbreiden over de Binnenring. Dat betekent dat er op den duur meer fietsstraten komen: onder meer de verbinding tussen het Marnixplantsoen, het Leidseplein, het Weteringcircuit, het Frederiksplein, het Weesperplein en het Alexanderplein.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.