Ede maakt serieus werk van connected bike

Een fiets opsporen dankzij de GPS-module of het verkeerslicht beïnvloeden met een app. De connected bike komt eraan. De gemeente Ede start met subsidie van de provincie Gelderland een project om de connected bike naar een volgend niveau te brengen, te beginnen met een toepassing om fietsers sneller door groen te loodsen.

Daar is een studie aan voorafgegaan waarbij de verschillende technische mogelijkheden in kaart zijn gebracht. En dat zijn er tegenwoordig nogal wat.

De technieken onderscheiden zich door wat op de fiets en wat bij de verkeerslichten moet worden gerealiseerd. Je kunt denken aan een app, die al dan niet via een server, communiceert met de verkeerslichten. Siemens werkt bijvoorbeeld al aan een dergelijke toepassing. Of aan een speciaal apparaatje dat je aan de fiets monteert.

De eerste oplossing is het goedkoopst en het eenvoudigst te realiseren. Hierbij worden de verbruikskosten (data kosten) en een aantal problemen (batterij laden, montage, diefstal, vandalisme, enz.) verlegd naar de gebruiker van de fiets. Bovendien zijn de aanpassingen aan de verkeerslichten minimaal. Nadeel is echter dat de uitbreidingsmogelijkheden beperkt zijn, aldus de voorstudie. Bovendien zal zo’n toepassing wellicht het gebruik van de smartphone op de fiets stimuleren en dat risico wil de gemeente liever niet nemen.

Een speciaal apparaatje aan de fiets (of in de pedalen of handvaten) dat communiceert via een LoRa-netwerk in de toekomst eenvoudiger uit te breiden voor eventuele vervolgtoepassingen, zoals track & trace (alarmering bij diefstal), een fietsstallingapplicatie en waarschuwing voor gevaarlijke situaties.

Daarom concentreert de aanpak die Ede zoekt zich op de LORA-oplossing. De gemeente vraagt nu de markt om een aanbieding te doen voor de ontwikkeling van het systeem en het uitvoeren van een pilot. De pilot is bedoeld om de werking van de oplossing te testen en ervaring op te doen. Belangrijke items zijn robuustheid van de techniek, datakosten, de juistheid van groenaanvragen en de gebruikersacceptatie.

Verschillende aanbieders van dergelijke oplossingen hebben inmiddels belangstelling getoond om deel te nemen aan de pilot.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Ede maakt serieus werk van connected bike - VerkeersNet

Ede maakt serieus werk van connected bike

Een fiets opsporen dankzij de GPS-module of het verkeerslicht beïnvloeden met een app. De connected bike komt eraan. De gemeente Ede start met subsidie van de provincie Gelderland een project om de connected bike naar een volgend niveau te brengen, te beginnen met een toepassing om fietsers sneller door groen te loodsen.

Daar is een studie aan voorafgegaan waarbij de verschillende technische mogelijkheden in kaart zijn gebracht. En dat zijn er tegenwoordig nogal wat.

De technieken onderscheiden zich door wat op de fiets en wat bij de verkeerslichten moet worden gerealiseerd. Je kunt denken aan een app, die al dan niet via een server, communiceert met de verkeerslichten. Siemens werkt bijvoorbeeld al aan een dergelijke toepassing. Of aan een speciaal apparaatje dat je aan de fiets monteert.

De eerste oplossing is het goedkoopst en het eenvoudigst te realiseren. Hierbij worden de verbruikskosten (data kosten) en een aantal problemen (batterij laden, montage, diefstal, vandalisme, enz.) verlegd naar de gebruiker van de fiets. Bovendien zijn de aanpassingen aan de verkeerslichten minimaal. Nadeel is echter dat de uitbreidingsmogelijkheden beperkt zijn, aldus de voorstudie. Bovendien zal zo’n toepassing wellicht het gebruik van de smartphone op de fiets stimuleren en dat risico wil de gemeente liever niet nemen.

Een speciaal apparaatje aan de fiets (of in de pedalen of handvaten) dat communiceert via een LoRa-netwerk in de toekomst eenvoudiger uit te breiden voor eventuele vervolgtoepassingen, zoals track & trace (alarmering bij diefstal), een fietsstallingapplicatie en waarschuwing voor gevaarlijke situaties.

Daarom concentreert de aanpak die Ede zoekt zich op de LORA-oplossing. De gemeente vraagt nu de markt om een aanbieding te doen voor de ontwikkeling van het systeem en het uitvoeren van een pilot. De pilot is bedoeld om de werking van de oplossing te testen en ervaring op te doen. Belangrijke items zijn robuustheid van de techniek, datakosten, de juistheid van groenaanvragen en de gebruikersacceptatie.

Verschillende aanbieders van dergelijke oplossingen hebben inmiddels belangstelling getoond om deel te nemen aan de pilot.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.