Pilot met fietsdeelsysteem Nextbike in Maastricht

Arriva en Maastricht Bereikbaar presenteren 6 maart een pilot met een fietsdeelsysteem in Maastricht. In eerste instantie komen er 60 fietsen op 6 locaties: de 3 stations van Maastricht, Vrijthof, Markt en het Mosae Forum.

Het bedrijf dat het fietsdeelsysteem gaat exploiteren is Nextbike, een van oorsprong Duitse exploitant die in 24 landen actief is. Vooral in Duitsland, waar zo’n 45 systemen draaien, timmert Nextbike aan de weg.

De technologie zit in de fiets. Via de app van Nextbike is de fiets te huren, dat kan zowel eenmalig voor 1 ritje, als via een vast abonnement. De fiets gaat 1 tot 1,50 euro per half uur kosten, met een maximum van 10 euro per dag.

De fiets kan op de ene locatie worden gehuurd en elders weer worden ingeleverd (een zogenaamd back-to-many-systeem). Daarmee verschilt het systeem van de OV-fiets die in Maastricht ook beschikbaar is. De Nextbike-fiets moet wel in of nabij het rek op de locatie worden achtergelaten. De herverdeling van fietsen, die nodig is bij een dergelijk systeem, wordt door Nextbike uitgevoerd.

Als de pilot in Maastricht goed loopt, is het de ambitie om in 2 jaar uit te breiden naar 250 fietsen op 25 locaties, meldt Arriva-woordvoerder Suzan Van Beek. De deelfiets is echt bedoeld als ‘aanvulling op het OV’, aldus Van Beek, zowel als voortransport als natransport. 6 maart is de officiële opening, maar op 11 maart gaat het systeem echt draaien.

Het systeem wordt betaald door Arriva, die het plan aanbood bij de aanbesteding van de Limburgse concessie. Ook Maastricht Bereikbaar, het samenwerkingsverband dat de bereikbaarheid rond de Limburgse hoofdstad wil verbeteren, draagt eraan bij.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Pilot met fietsdeelsysteem Nextbike in Maastricht - VerkeersNet

Pilot met fietsdeelsysteem Nextbike in Maastricht

Arriva en Maastricht Bereikbaar presenteren 6 maart een pilot met een fietsdeelsysteem in Maastricht. In eerste instantie komen er 60 fietsen op 6 locaties: de 3 stations van Maastricht, Vrijthof, Markt en het Mosae Forum.

Het bedrijf dat het fietsdeelsysteem gaat exploiteren is Nextbike, een van oorsprong Duitse exploitant die in 24 landen actief is. Vooral in Duitsland, waar zo’n 45 systemen draaien, timmert Nextbike aan de weg.

De technologie zit in de fiets. Via de app van Nextbike is de fiets te huren, dat kan zowel eenmalig voor 1 ritje, als via een vast abonnement. De fiets gaat 1 tot 1,50 euro per half uur kosten, met een maximum van 10 euro per dag.

De fiets kan op de ene locatie worden gehuurd en elders weer worden ingeleverd (een zogenaamd back-to-many-systeem). Daarmee verschilt het systeem van de OV-fiets die in Maastricht ook beschikbaar is. De Nextbike-fiets moet wel in of nabij het rek op de locatie worden achtergelaten. De herverdeling van fietsen, die nodig is bij een dergelijk systeem, wordt door Nextbike uitgevoerd.

Als de pilot in Maastricht goed loopt, is het de ambitie om in 2 jaar uit te breiden naar 250 fietsen op 25 locaties, meldt Arriva-woordvoerder Suzan Van Beek. De deelfiets is echt bedoeld als ‘aanvulling op het OV’, aldus Van Beek, zowel als voortransport als natransport. 6 maart is de officiële opening, maar op 11 maart gaat het systeem echt draaien.

Het systeem wordt betaald door Arriva, die het plan aanbood bij de aanbesteding van de Limburgse concessie. Ook Maastricht Bereikbaar, het samenwerkingsverband dat de bereikbaarheid rond de Limburgse hoofdstad wil verbeteren, draagt eraan bij.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.