Voor de bui binnen

De regensensor 2.0 komt eraan. De fietser krijgt al groen voordat het gaat regenen.

Een aantal gemeenten is in middels overgegaan op het aanbrengen van regensensoren bij verkeerslichten. In Groningen, ’s-Hertogenbosch en Rotterdam bijvoorbeeld krijgen fietser eerder groen bij het verkeerslicht als het regent.

Dat kan aanzienlijk schelen. Zo is in Rotterdam de gemiddelde wachttijd voor fietsers op twee kruipunten met regensensor teruggelopen van 48 naar 33 seconden. Dat gaat wel enigszins ten koste van de automobilist, die gemiddelde 29 seconden staat te wachten, tegen 21 seconden bij droog weer.

Rotterdam overweegt nu op fietsers al extra groen te geven vóórdat een bui losbreekt.  De gemeente beschikt namelijk over een geavanceerde regenradar die vele malen nauwkeuriger is dan de gewone buienradar. De Rotterdamse regenradar is ontwikkeld om voorafgaand en tijdens een bui gemalen aan te sturen en waterbergingen, zoals de ondergrondse waterberging onder de Museumparkgarage of het waterplein Benthemplein, in te zetten.

De gemeente wil nu de regenradar ook koppelen aan de verkeerslichten. Fietsers zouden dan extra groen krijgen nog vóórdat het gaat plenzen. Op die manier is de kans groter dat ze voor de bui binnen zijn.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Voor de bui binnen - VerkeersNet

Voor de bui binnen

De regensensor 2.0 komt eraan. De fietser krijgt al groen voordat het gaat regenen.

Een aantal gemeenten is in middels overgegaan op het aanbrengen van regensensoren bij verkeerslichten. In Groningen, ’s-Hertogenbosch en Rotterdam bijvoorbeeld krijgen fietser eerder groen bij het verkeerslicht als het regent.

Dat kan aanzienlijk schelen. Zo is in Rotterdam de gemiddelde wachttijd voor fietsers op twee kruipunten met regensensor teruggelopen van 48 naar 33 seconden. Dat gaat wel enigszins ten koste van de automobilist, die gemiddelde 29 seconden staat te wachten, tegen 21 seconden bij droog weer.

Rotterdam overweegt nu op fietsers al extra groen te geven vóórdat een bui losbreekt.  De gemeente beschikt namelijk over een geavanceerde regenradar die vele malen nauwkeuriger is dan de gewone buienradar. De Rotterdamse regenradar is ontwikkeld om voorafgaand en tijdens een bui gemalen aan te sturen en waterbergingen, zoals de ondergrondse waterberging onder de Museumparkgarage of het waterplein Benthemplein, in te zetten.

De gemeente wil nu de regenradar ook koppelen aan de verkeerslichten. Fietsers zouden dan extra groen krijgen nog vóórdat het gaat plenzen. Op die manier is de kans groter dat ze voor de bui binnen zijn.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.