Mobike begint in Europa

Eind juni start de Chinese deelfietsgigant Mobike in Manchester met 1000 fietsen. De vraag is wanneer Nederland aan de beurt is.

In China kent men Mobike inmiddels. Het bedrijf startte in 2016. Nu staan de deelfietsen in meer zo’n 90 steden. Dagelijks zijn er 3,65 miljoen deelfietsen in gebruik en iedere seconde registreert Mobike meer dan 200 uitleningen. En het einde is nog niet in zicht. In 2017 verwacht men uit te komen op 50 miljoen deelfietsgebruikers, tegen 18 miljoen in 2016.

De deelfietsen werken met een slim slot in combinatie met een smartphone app. Dat maakt speciale dockingsstations overbodig.

Nu is Europa aan de beurt, te beginnen met Manchester waar deze maand de eerste 1000 fietsen op straat komen te staan.

Op de vraag welke stad als volgende in de planning staat, doet Mobike er desgevraagd het zwijgen toe. Ook de tekst op de cover van de brochure die Mobike presenteerde op Velo-city 2017 – Holland we are coming! – moeten we niet te letterlijk nemen. Die zou alleen maar aangeven dat Mobike de Velo-City conferentie ging bezoeken.

In ons land vreest men een eventuele Mobike invasie omdat een gemeente daarmee de controle over de deelfiets zou verliezen. Er zijn immers geen dockingstations nodig. Bovendien is men bevreesd dat her en der geparkeerde deelfietsen tot een chaos in de stad zouden leiden, net zoals in sommige Chinese steden zeker in het begin het geval was. Maar Mobike stelt dat men geen deelfietsen zal neerzetten zonder medewerking van een gemeente. Bovendien zal men al het mogelijke doen om chaos te vermijden. ‘Daarmee ondermijnen we immers ons eigen businessmodel’, aldus de woordvoerder.

Ondertussen is in Rotterdam oBike dit weekend begonnen met een vergelijkbaar systeem, zo meldt het AD. Ook dit systeem werkt met een intelligent slot en kan overal worden opgepikt en teruggezet. De gebruiker betaalt €79,- als borg en kan dan via een app de fiets gebruiken voor €0,50,- per half uur. oBike is komen overwaaien uit Singapore, waar het bedrijf de concurrentie is aangegaan met Mobike die daar ook actief is. Niet bekend is hoeveel fietsen oBike in Rotterdam neerzet.

In Rotterdam is ook Gobike al actief op sommige punten. Dat systeem werkt wel met dockingstations.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Mobike begint in Europa - VerkeersNet

Mobike begint in Europa

Eind juni start de Chinese deelfietsgigant Mobike in Manchester met 1000 fietsen. De vraag is wanneer Nederland aan de beurt is.

In China kent men Mobike inmiddels. Het bedrijf startte in 2016. Nu staan de deelfietsen in meer zo’n 90 steden. Dagelijks zijn er 3,65 miljoen deelfietsen in gebruik en iedere seconde registreert Mobike meer dan 200 uitleningen. En het einde is nog niet in zicht. In 2017 verwacht men uit te komen op 50 miljoen deelfietsgebruikers, tegen 18 miljoen in 2016.

De deelfietsen werken met een slim slot in combinatie met een smartphone app. Dat maakt speciale dockingsstations overbodig.

Nu is Europa aan de beurt, te beginnen met Manchester waar deze maand de eerste 1000 fietsen op straat komen te staan.

Op de vraag welke stad als volgende in de planning staat, doet Mobike er desgevraagd het zwijgen toe. Ook de tekst op de cover van de brochure die Mobike presenteerde op Velo-city 2017 – Holland we are coming! – moeten we niet te letterlijk nemen. Die zou alleen maar aangeven dat Mobike de Velo-City conferentie ging bezoeken.

In ons land vreest men een eventuele Mobike invasie omdat een gemeente daarmee de controle over de deelfiets zou verliezen. Er zijn immers geen dockingstations nodig. Bovendien is men bevreesd dat her en der geparkeerde deelfietsen tot een chaos in de stad zouden leiden, net zoals in sommige Chinese steden zeker in het begin het geval was. Maar Mobike stelt dat men geen deelfietsen zal neerzetten zonder medewerking van een gemeente. Bovendien zal men al het mogelijke doen om chaos te vermijden. ‘Daarmee ondermijnen we immers ons eigen businessmodel’, aldus de woordvoerder.

Ondertussen is in Rotterdam oBike dit weekend begonnen met een vergelijkbaar systeem, zo meldt het AD. Ook dit systeem werkt met een intelligent slot en kan overal worden opgepikt en teruggezet. De gebruiker betaalt €79,- als borg en kan dan via een app de fiets gebruiken voor €0,50,- per half uur. oBike is komen overwaaien uit Singapore, waar het bedrijf de concurrentie is aangegaan met Mobike die daar ook actief is. Niet bekend is hoeveel fietsen oBike in Rotterdam neerzet.

In Rotterdam is ook Gobike al actief op sommige punten. Dat systeem werkt wel met dockingstations.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.