Gemeente Tilburg en Dynniq lanceren fietsers-app voor langer groen licht

De gemeente Tilburg en Dynniq lanceren een app waarmee fietsers sneller en langer groen licht krijgen: CrossCycle. De app detecteert fietsers op de fietsroute en meldt hun nabijheid aan de verkeersregelinstallatie op het kruispunt, zodat fietsers sneller, zonder oponthoud door kunnen rijden. Het is voor het eerst in Nederland dat een dergelijke app voor fietsers daadwerkelijk in gebruik wordt genomen.

De CrossCycle-app werkt als een detectiemiddel: als een fietser met de app het kruispunt nadert, wordt de groentijd zoveel mogelijk verlengd of springt het verkeerslicht sneller op groen, zodat de fietser niet hoeft te stoppen. Als het systeem een groep fietsers detecteert, krijgt de groep zelfs prioriteit op het overige verkeer. De fietser krijgt via een knipperend licht langs het fietspad de bevestiging dat de fietser is gezien en dat de verkeersregeling daar rekening mee houdt.

De CrossCycle-app wordt in de vorm van een pilot ingezet op de snelfietsroute in Tilburg.Na de lancering wordt de app mogelijk geïntegreerd met de B-riders-app van de provincie Noord-Brabant. Het doel is om veel meer kruispunten te voorzien van deze functionaliteit.

Identiteitsgegevens

Het gebruik van de CrossCycle-app is anoniem, volgens de makers. De app is niet verbonden met de identiteitsgegevens van de gebruiker, maar wordt alleen gebruikt als detectiemiddel. Wel genereert de app data die de gemeente Tilburg kan gebruiken om de mobiliteitsaanpak verder te optimaliseren.

Vialis brengt een soortgelijk concept op de markt, onder als naam Schwung. Komt de fietser binnen een zekere afstand van het verkeerslicht, dan wordt zijn positie en snelheid doorgegeven aan de verkeersregelinstallatie. Die kan het verkeerslicht vervolgens versneld omschakelen naar groen. Als een fietser iedere dag dezelfde route rijdt, is het in principe ook mogelijk langer van tevoren met zijn komst rekening te houden en het verkeersregelprogramma hierop af te stemmen. Op die manier is het ook mogelijk Floating Cycle Data in te zamelen.

Ook Siemens werkt aan een dergelijk app. Onder naam SiBike draait die al een tijdje proef in Duitsland. Middels GPS wordt positie van de fietser vastgesteld, zijn snelheid en de richting. Zo wordt gecontroleerd of de fietser een ‘triggerpoint’ passeert. Is dat het geval, dan wordt vandaaruit een signaal gestuurd naar de verkeersregelaar. Die zet vervolgens het licht als het even kan op groen voor de fietser of verlengt de groentijd.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Gemeente Tilburg en Dynniq lanceren fietsers-app voor langer groen licht - VerkeersNet

Gemeente Tilburg en Dynniq lanceren fietsers-app voor langer groen licht

De gemeente Tilburg en Dynniq lanceren een app waarmee fietsers sneller en langer groen licht krijgen: CrossCycle. De app detecteert fietsers op de fietsroute en meldt hun nabijheid aan de verkeersregelinstallatie op het kruispunt, zodat fietsers sneller, zonder oponthoud door kunnen rijden. Het is voor het eerst in Nederland dat een dergelijke app voor fietsers daadwerkelijk in gebruik wordt genomen.

De CrossCycle-app werkt als een detectiemiddel: als een fietser met de app het kruispunt nadert, wordt de groentijd zoveel mogelijk verlengd of springt het verkeerslicht sneller op groen, zodat de fietser niet hoeft te stoppen. Als het systeem een groep fietsers detecteert, krijgt de groep zelfs prioriteit op het overige verkeer. De fietser krijgt via een knipperend licht langs het fietspad de bevestiging dat de fietser is gezien en dat de verkeersregeling daar rekening mee houdt.

De CrossCycle-app wordt in de vorm van een pilot ingezet op de snelfietsroute in Tilburg.Na de lancering wordt de app mogelijk geïntegreerd met de B-riders-app van de provincie Noord-Brabant. Het doel is om veel meer kruispunten te voorzien van deze functionaliteit.

Identiteitsgegevens

Het gebruik van de CrossCycle-app is anoniem, volgens de makers. De app is niet verbonden met de identiteitsgegevens van de gebruiker, maar wordt alleen gebruikt als detectiemiddel. Wel genereert de app data die de gemeente Tilburg kan gebruiken om de mobiliteitsaanpak verder te optimaliseren.

Vialis brengt een soortgelijk concept op de markt, onder als naam Schwung. Komt de fietser binnen een zekere afstand van het verkeerslicht, dan wordt zijn positie en snelheid doorgegeven aan de verkeersregelinstallatie. Die kan het verkeerslicht vervolgens versneld omschakelen naar groen. Als een fietser iedere dag dezelfde route rijdt, is het in principe ook mogelijk langer van tevoren met zijn komst rekening te houden en het verkeersregelprogramma hierop af te stemmen. Op die manier is het ook mogelijk Floating Cycle Data in te zamelen.

Ook Siemens werkt aan een dergelijk app. Onder naam SiBike draait die al een tijdje proef in Duitsland. Middels GPS wordt positie van de fietser vastgesteld, zijn snelheid en de richting. Zo wordt gecontroleerd of de fietser een ‘triggerpoint’ passeert. Is dat het geval, dan wordt vandaaruit een signaal gestuurd naar de verkeersregelaar. Die zet vervolgens het licht als het even kan op groen voor de fietser of verlengt de groentijd.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.