Twee studenten onderzochten parkeermaatregelen voor fietsers

‘Fietscoaches en fietsparkeervakken stimuleren netjes parkeren’

Twee studenten onderzochten parkeermaatregelen voor fietsersFietscoaches inzetten en fietsparkeervakken in winkelstraten maken, kunnen parkeergedrag van fietsers op een goede manier beïnvloeden. Dat concluderen twee studenten van de opleiding Mobiliteit van hogeschool Windesheim in hun afstudeeronderzoek voor ingenieursbureau Royal HaskoningDHV.

De studenten, Léon Nomden en Jurgen van Oudbroekhuizen, deden onderzoek in vijf middelgrote steden: Amersfoort, Groningen, ’s-Hertogenbosch, Nijmegen en Zwolle. Doel was in kaart brengen waar en hoe lang mensen hun fiets parkeren. Op basis daarvan kunnen steden gerichter fietsbeleid voeren, is hun idee. En dat levert volgens hen weer een bijdrage aan de beleving, toegankelijkheid en veiligheid voor bezoekers en inwoners. Nomden en Van Oudbroekhuizen raadpleegden voor hun onderzoek literatuur, deden praktijkonderzoek en hielden een enquête.

Fietscoaches inzetten werkt goed, ontdekten ze in Zwolle. Zulke coaches spreken fietsers aan wanneer die hun rijwiel parkeren op een plek waar het niet mag. Nagenoeg iedereen die aangesproken werd, luisterde hier naar. En in de enquête achteraf zeiden ze dat ze hun fiets voortaan ergens anders zouden neerzetten.

Gewoontegedrag

Fietsparkeervakken in winkelstraten zijn voor kortparkeerders een ideale oplossing, ontdekten ze verder. Deze kortparkeerders zitten vaak vast aan gewoontegedrag en zijn daardoor nauwelijks te beïnvloeden om hun fiets verder weg te parkeren. De fietsparkeervakken komen hierin tegemoet: zonder te veel moeite te hoeven doen, zet een kortparkeerder zijn of haar fiets toch netjes neer. Die vakken werken voor hen beter dan de zogenoemde fietsnetjes, ontdekten Nomden en Van Oudbroekhuizen in Amersfoort: gemiddeld is 47 procent binnen 30 minuten weg uit een parkeervak tegenover 18 procent bij de fietsnietjes.

Langparkeerders blijven langer in een stad en zijn wel bereid om verder te lopen. Zij zijn makkelijker te verleiden om hun fiets in een bewaakte fietsenstalling te zetten.

In de binnenstad van Tilburg zijn die fietsparkeervakken toevallig net geplaatst. De vakken zijn aangegeven met blauwe lijnen. Fietsers kunnen hun rijwiel er maximaal een uur stallen. Wie ‘m langer wil parkeren, kan terecht bij een van de gratis fietsenstallingen. Deze twee weken lopen er door de binnenstad fietscoaches die het gebruik van de parkeervakken introduceren en begeleiden.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.