Fietsers. Bron: archief Verkeersnet.nl

Opgeknapte fietsroute trekt flink meer fietsers – maar wel ten koste van andere fietsroutes

Fietsers. Bron: archief Verkeersnet.nlTwee fietsroutes bij Kopenhagen trokken twee jaar na het opknappen fors meer fietsers. Maar amper ‘nieuwe’ fietsers overigens, bijna allemaal gebruikten ze hiervoor andere routes. Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit van Kopenhagen in recent onderzoek.

Twee fietsroutes bekeken de onderzoekers: de Vestvolden Route en de Albertslund Route, zo meldt CROW-Fietsberaad. De eerste route is zo’n 15 kilometer lang en bevindt zich ongeveer 20 kilometer uit het centrum. Vooral recreanten maken er gebruik van. De weg heeft een nieuwe laag gekregen en langs een groot stuk zijn nieuwe lampen geplaatst. De tweede route is ongeveer even lang en leidt helemaal naar het centrum van de stad. Het is een zogenoemde fietssnelweg. Vooral forenzen maken er gebruik van. Op de route is het wegdek aangepast, net als de bewegwijzering en de verlichting.

Utrecht

35 maanden lang bekeken de onderzoekers beide fietsroutes. De Albertslund Route trok twee jaar na de vernieuwingen gemiddeld 77 fietsers meer in het doordeweekse spits: passeerden er eerst 126 per uur, later waren dat er 203. Op de Vestvolden Route fietsen op die momenten nu gemiddeld 32 fietsers per uur, in plaats van 24. Vergeleken met Nederland zijn dit kleine hoeveelheden. Het Smakkelaarsveld in Utrecht is het drukste fietspad, zo bleek uit de Fietstelweek 2016: in een week tijd werden er 3152 ritten geregistreerd. Het werkelijke aantal zal hoger liggen, omdat lang niet iedereen met de telling meedeed.

Desalniettemin is de toename op de Deense fietspaden in verhouding groot. Maar het gaat eigenlijk vooral om fietsers die eerst van een andere weg gebruik maakten. De mensen die eerst een ander vervoersmiddel gebruikten, en nu de fiets, dat zijn er maar 4 tot 5 procent. Zodoende is de invloed van de vernieuwingen op files, gezondheid en milieu klein.

Fietsers waren ook veel tevredener, gaven ze aan. En ze voelden zich ook een stuk veiliger. En dit alles kan, zeggen de onderzoekers, misschien wel nieuwe fietsers overhalen om de routes te gebruiken.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Opgeknapte fietsroute trekt flink meer fietsers - maar wel ten koste van andere fietsroutes - VerkeersNet
Fietsers. Bron: archief Verkeersnet.nl

Opgeknapte fietsroute trekt flink meer fietsers – maar wel ten koste van andere fietsroutes

Fietsers. Bron: archief Verkeersnet.nlTwee fietsroutes bij Kopenhagen trokken twee jaar na het opknappen fors meer fietsers. Maar amper ‘nieuwe’ fietsers overigens, bijna allemaal gebruikten ze hiervoor andere routes. Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit van Kopenhagen in recent onderzoek.

Twee fietsroutes bekeken de onderzoekers: de Vestvolden Route en de Albertslund Route, zo meldt CROW-Fietsberaad. De eerste route is zo’n 15 kilometer lang en bevindt zich ongeveer 20 kilometer uit het centrum. Vooral recreanten maken er gebruik van. De weg heeft een nieuwe laag gekregen en langs een groot stuk zijn nieuwe lampen geplaatst. De tweede route is ongeveer even lang en leidt helemaal naar het centrum van de stad. Het is een zogenoemde fietssnelweg. Vooral forenzen maken er gebruik van. Op de route is het wegdek aangepast, net als de bewegwijzering en de verlichting.

Utrecht

35 maanden lang bekeken de onderzoekers beide fietsroutes. De Albertslund Route trok twee jaar na de vernieuwingen gemiddeld 77 fietsers meer in het doordeweekse spits: passeerden er eerst 126 per uur, later waren dat er 203. Op de Vestvolden Route fietsen op die momenten nu gemiddeld 32 fietsers per uur, in plaats van 24. Vergeleken met Nederland zijn dit kleine hoeveelheden. Het Smakkelaarsveld in Utrecht is het drukste fietspad, zo bleek uit de Fietstelweek 2016: in een week tijd werden er 3152 ritten geregistreerd. Het werkelijke aantal zal hoger liggen, omdat lang niet iedereen met de telling meedeed.

Desalniettemin is de toename op de Deense fietspaden in verhouding groot. Maar het gaat eigenlijk vooral om fietsers die eerst van een andere weg gebruik maakten. De mensen die eerst een ander vervoersmiddel gebruikten, en nu de fiets, dat zijn er maar 4 tot 5 procent. Zodoende is de invloed van de vernieuwingen op files, gezondheid en milieu klein.

Fietsers waren ook veel tevredener, gaven ze aan. En ze voelden zich ook een stuk veiliger. En dit alles kan, zeggen de onderzoekers, misschien wel nieuwe fietsers overhalen om de routes te gebruiken.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.