Verkeerslicht ziet wanneer slecht weer nadert

Fietsers in Apeldoorn krijgen sneller groen licht als er slecht weer op komst is. Dat is mogelijk nu het bedrijf Technolution zijn verkeerscentrale, verschillende verkeerslichten en de online regenradar Lizard aan elkaar gekoppeld heeft. De noviteit moet fietsen in de regio stimuleren.

Met de voorspellingen van Lizard ‘weten’ de verkeerslichten in Apeldoorn precies wanneer er een bui op komst is. Komt er regen of hagel aan, dan geven de lichten voorrang aan fietsers. Zo kan de fietser de bui voorblijven, is het idee. Dat is anders dan op wat in Tilburg mogelijk is. Daar is een verkeerslicht dat fietsers detecteert en langer groen geeft.

Op de kruising van de Molenstraat-Centrum met de Quarles van Uffordlaan in de stad staan zulke speciaal uitgeruste verkeerslichten. De kruising ligt tussen de drukke centrumring en een snelle fietsroute naar Deventer. Als het hier gaat regenen, krijgt de fietser ten opzichte van het autoverkeer op de centrumring dubbel zo vaak groen.

Drijvende kracht

Maar er zijn meer van dit soort uitgeruste verkeerslichten en er komen er ook meer. De drijvende kracht hierachter is de Cleantech Regio. In dit verband denken de gemeentes Apeldoorn Brummen, Deventer, Epe, Lochem, Voorst en Zutphen samen met ondernemers, docenten en onderzoekers na over de economie van de toekomst.

De verkeerslichten klaar maken is volgens hen niet zo moeilijk. Nu al kunnen de groentijden van autorichtingen automatisch worden ingekort bij alle verkeerslichten die in verbinding staan met de verkeerscentrale. De extra fietsbeurten moeten wel in de regelsoftware van het verkeerslicht worden geprogrammeerd.

Talking Traffic

Verkeerslichten koppelen aan een regenradar is slechts een van de vele mogelijkheden van de intelligente verkeersregelinstallaties (iVri’s). In Apeldoorn staat ook een van de eerste iVri’s van Nederland. Maar er zijn er meer op komst: de regio’s Groningen-Assen en Leeuwarden hebben er onlangs 26 besteld. Het is de eerste grote bestelling slimme verkeerslichten in Nederland.

Deze activiteiten, maar ook die in Apeldoorn, worden gedaan in het kader van het Talking Traffic-project, een meerjarig samenwerkingsverband tussen vijftien marktpartijen en het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de twaalf Beter Benutten-regio’s.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.