Langste kunststof fietsbrug

fietsbrugIn Den Haag is de langste glasvezelversterkte kunststof brug van Nederland in gebruik genomen. De brug maakt onderdeel uit van het regionale fietsroutenetwerk en is een belangrijke schakel in de fietsroute Zoetermeer – Den Haag.
Voor de komst van het pad moesten fietsers van en naar het centrum van Den Haag een flinke omweg maken. Het nieuwe tweerichtingen fietspad maakt de route vanuit Zoetermeer, Nootdorp en Ypenburg naar het centrum van Den Haag een stuk korter.
Een met glasvezelversterkte kunststof brug (glasvezelcomposietbrug) is milieuvriendelijker dan een brug uit beton, staal of koolstofcomposiet, zo blijkt uit een recente levenscyclusstudie door de BECO Groep in opdracht van Senter Novem. Daarbij werd gekeken naar de totale levenscyclus van de bruggen, te weten de fasen van realisatie, onderhoud en reparatie, een aangenomen verplaatsing na 50 jaar en afdanking na 100 jaar. Ook zonder brugverplaatsing komt de glasvezelcomposietbrug als meest milieuvriendelijke optie uit de bus. Het materiaal is niet alleen duurzaam, milieuvriendelijk en onderhoudsvrij maar het is ook licht van gewicht. Het gebied waar de fietsverbinding is aangelegd, kent een hele zachte bodem. Een fietsbrug van staal of beton zou drie tot twintig keer meer wegen dan een glasvezelcomposietbrug.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Langste kunststof fietsbrug - VerkeersNet

Langste kunststof fietsbrug

fietsbrugIn Den Haag is de langste glasvezelversterkte kunststof brug van Nederland in gebruik genomen. De brug maakt onderdeel uit van het regionale fietsroutenetwerk en is een belangrijke schakel in de fietsroute Zoetermeer – Den Haag.
Voor de komst van het pad moesten fietsers van en naar het centrum van Den Haag een flinke omweg maken. Het nieuwe tweerichtingen fietspad maakt de route vanuit Zoetermeer, Nootdorp en Ypenburg naar het centrum van Den Haag een stuk korter.
Een met glasvezelversterkte kunststof brug (glasvezelcomposietbrug) is milieuvriendelijker dan een brug uit beton, staal of koolstofcomposiet, zo blijkt uit een recente levenscyclusstudie door de BECO Groep in opdracht van Senter Novem. Daarbij werd gekeken naar de totale levenscyclus van de bruggen, te weten de fasen van realisatie, onderhoud en reparatie, een aangenomen verplaatsing na 50 jaar en afdanking na 100 jaar. Ook zonder brugverplaatsing komt de glasvezelcomposietbrug als meest milieuvriendelijke optie uit de bus. Het materiaal is niet alleen duurzaam, milieuvriendelijk en onderhoudsvrij maar het is ook licht van gewicht. Het gebied waar de fietsverbinding is aangelegd, kent een hele zachte bodem. Een fietsbrug van staal of beton zou drie tot twintig keer meer wegen dan een glasvezelcomposietbrug.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.