Aantal ritten met OV-fiets flink gestegen in 2017. Bron: NS.nl

Aantal ritten OV-fiets met een derde gestegen

Afgelopen jaar zijn er 3,2 miljoen ritten met de OV-fiets gemaakt. Dat is een stijging van zo’n 33 procent. Het aantal abonnementhouders steeg van 200.000 naar 500.000. De groei komt mede doordat er sinds januari vorig jaar geen kosten meer verbonden zijn aan een OV-fiets-abonnement, verklaart eigenaar NS. Reizigers betalen nu alleen per rit.

NS besloot in 2016 geen abonnementskosten meer te vragen voor de OV-fiets, omdat het een drempel bleek voor het gebruik. Dit betekende wel dat de huur van de fiets iets verhoogd werd, namelijk van 3,35 euro per rit naar 3,85 euro.

De bedenker van de OV-fiets, Ronald Haverman, is op Twitter enthousiast over de groei. “Het is fantastisch om te zien dat de populariteit van OV-fiets nog steeds toeneemt”, schrijft hij. “Super handig voor gebruikers en met grote voordelen voor de samenleving.”

Extra OV-fietsen

Om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen, heeft NS afgelopen jaar 6.000 extra OV-fietsen besteld. Die zijn onder andere op de stations Amsterdam Zuid, Den Haag Centraal en Utrecht Centraal geplaatst. Ook dit jaar komen er 6.000 nieuwe bij; daarnaast worden er 1.000 gerecycled. Op dit moment zijn er in totaal 14.500 OV-fietsen.

Dit jaar is de OV-fiets al tien jaar in handen van NS. De vervoerder startte in 2008 met de exploitatie en het gebruik is alleen maar gestegen. In 2015 werden er 1,9 miljoen ritten gemaakt, een jaar later waren dat er al 2,4 miljoen. Afgelopen jaar waren het er dus 3,2 miljoen.

Nieuw ICT-systeem

De OV-fiets is nu al op 300 locaties te huur. Dit zijn meestal treinstations, maar soms is de OV-fiets ook te huur op andere OV-knooppunten.

Afgelopen jaar investeerde NS in een nieuw ICT-systeem dat bijhoudt waar welke fietsen staan, welke gerepareerd moeten worden en of er ergens fietsen bijgeplaatst moeten worden. Dit systeem werpt volgens de vervoerder zijn vruchten af. Er kan eerder ingespeeld worden op locaties met tekorten en we weten beter wanneer een fiets aan vervanging of reparatie toe is.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.