Swapfiets breidt uit naar België, Duitsland en Denemarken

Swapfiets gaat uitbreiden. Foto: Swapfiets

De Nederlandse fietsabonnementsdienst Swapfiets is sinds kort ook in België actief. En er staat nog meer uitbreiding op de planning: de komende maanden wil de dienst ook aan de slag in Duitsland en Denemarken. Het gaat de Delftse start-up voor de wind: afgelopen jaar is het bedrijf naar eigen zeggen met 1600 procent gegroeid.

Swapfiets werkt simpel: voor een vast bedrag per maand krijgen klanten een kwaliteitsfiets met zeven versnellingen, dubbel slot, werkende verlichting en diefstalverzekering. Bij een defect, zoals een lekke band, komt er binnen twaalf uur een fietsenmaker langs aan huis. Deze zal de Swapfiets repareren of inwisselen -‘swappen’ zoals het bedrijf het noemt – voor een ander exemplaar. Zo is de klant altijd binnen tien minuten weer onderweg, is het idee. Een Swapfiets is te herkennen aan de iconische blauwe voorband.

Met dit concept lijkt het bedrijf goud in handen te hebben. Swapfiets groeide in 2017 met 1600 procent en breidde uit naar veertien steden. Drie jaar geleden begonnen drie studenten van de TU Delft het fietsconcept en inmiddels hebben ruim 27.500 gebruikers zich aangesloten.

Logische keuze

Het bedrijf acht het tijd voor buitenlandse expansie. Leuven is de eerste buitenlandse stad waar het Swapfiets van start gaat. De keuze voor Leuven is logisch, stelt de onderneming. In Nederland is Swapfiets onder andere erg populair bij studenten, en Leuven is ook een echte fiets- en studentenstad.

Dit voorjaar zullen de fietsen ook beschikbaar zijn in andere grote steden in België zoals Antwerpen, Gent en Luik. Tevens gaat het bedrijf zich vestigen in Duitsland onder de naam Swaprad. Ook voor uitbreiding naar Denemarken zijn plannen. Het bedrijf onderscheidt zich naar eigen zeggen van bestaande fietsconcepten omdat de fiets altijd hoort bij één klant. Klanten hebben daarmee dus echt hun eigen fiets. Wanneer het abonnement is opgezegd, wordt de fiets verwijderd uit de stad. Gemeenten hoeven zich daarom geen zorgen te maken over zwerffietsen.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Swapfiets breidt uit naar België, Duitsland en Denemarken - VerkeersNet

Swapfiets breidt uit naar België, Duitsland en Denemarken

Swapfiets gaat uitbreiden. Foto: Swapfiets

De Nederlandse fietsabonnementsdienst Swapfiets is sinds kort ook in België actief. En er staat nog meer uitbreiding op de planning: de komende maanden wil de dienst ook aan de slag in Duitsland en Denemarken. Het gaat de Delftse start-up voor de wind: afgelopen jaar is het bedrijf naar eigen zeggen met 1600 procent gegroeid.

Swapfiets werkt simpel: voor een vast bedrag per maand krijgen klanten een kwaliteitsfiets met zeven versnellingen, dubbel slot, werkende verlichting en diefstalverzekering. Bij een defect, zoals een lekke band, komt er binnen twaalf uur een fietsenmaker langs aan huis. Deze zal de Swapfiets repareren of inwisselen -‘swappen’ zoals het bedrijf het noemt – voor een ander exemplaar. Zo is de klant altijd binnen tien minuten weer onderweg, is het idee. Een Swapfiets is te herkennen aan de iconische blauwe voorband.

Met dit concept lijkt het bedrijf goud in handen te hebben. Swapfiets groeide in 2017 met 1600 procent en breidde uit naar veertien steden. Drie jaar geleden begonnen drie studenten van de TU Delft het fietsconcept en inmiddels hebben ruim 27.500 gebruikers zich aangesloten.

Logische keuze

Het bedrijf acht het tijd voor buitenlandse expansie. Leuven is de eerste buitenlandse stad waar het Swapfiets van start gaat. De keuze voor Leuven is logisch, stelt de onderneming. In Nederland is Swapfiets onder andere erg populair bij studenten, en Leuven is ook een echte fiets- en studentenstad.

Dit voorjaar zullen de fietsen ook beschikbaar zijn in andere grote steden in België zoals Antwerpen, Gent en Luik. Tevens gaat het bedrijf zich vestigen in Duitsland onder de naam Swaprad. Ook voor uitbreiding naar Denemarken zijn plannen. Het bedrijf onderscheidt zich naar eigen zeggen van bestaande fietsconcepten omdat de fiets altijd hoort bij één klant. Klanten hebben daarmee dus echt hun eigen fiets. Wanneer het abonnement is opgezegd, wordt de fiets verwijderd uit de stad. Gemeenten hoeven zich daarom geen zorgen te maken over zwerffietsen.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.