Nieuwe borden Brabantse snelfietsroute mogelijk in nationale standaard

Nieuwe-bebording-snelfietsroute-Tilburg FOTO Provincie Brabant

De proef met nieuwe bewegwijzering op de snelfietsroute Tilburg-Waalwijk wordt uitgebreid. CROW geeft de proef de status ‘pilot’. Hierdoor kan het kennisplatform onderzoeken of delen van de bebording opgenomen kunnen worden in een nieuwe standaard.

Van juli tot november wordt de gehele snelfietsroute F261 Tilburg-Waalwijk, een stuk van circa 18 kilometer, voorzien van twee soorten borden. Ze verschillen onder andere van formaat en opmaak. Ook volgt een de CROW-richtlijn nauwgezet, de ander doet dat minder. De onderzoekers bekijken welke variant de beste uitstraling heeft, het duidelijkst leesbaar is en de snelfietsroute het best vindbaar maakt. Beide varianten zijn ontworpen door Bureau Mijksenaar, onder meer bekend van de bewegwijzering op vliegvelden.

De onderzoekers richten twee testvakken in van circa 8 km lengte. Dat is inclusief enkele belangrijke aanvoerroutes, zoals het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg en de Efteling in Kaatsheuvel. Gebruikers van de route krijgen te zien dat ze op een testtraject rijden. Beide concepten zijn afgelopen najaar al voorgelegd aan gebruikers. Dat gebeurde virtueel met de VR-fietssimulator CycleSpecs van de NHTV Breda en fysiek op het living lab van de snelfietsroute.

Nieuwe standaard

Door de proef de status pilot te geven, kan CROW onderzoeken of delen van de bewegwijzering opgenomen kunnen worden in een nieuwe standaard. Dat onderzoek doet het kennisplatform samen met de Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd), dat namens de minister van Infrastructuur en Waterstaat verantwoordelijk is voor uniforme bewegwijzering. Het CROW Platform bewegwijzering heeft in Nederland de taak te zorgen voor eenduidige en gebruiksvriendelijke bewegwijzering en moet wildgroei aan borden voorkomen.

Naast eerder genoemde partijen zijn ook de provincie Brabant, de gemeenten Tilburg, Loon op Zand, Waalwijk, de Hogeschool NHTV Breda bij het onderzoek betrokken. Het onderzoek is ook onderdeel van het Europese project CHIPS, dat gericht is op innovaties van snelfietsroutes.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.