Fietpad ingericht volgens roltrap-principe

Start-up Fietslint onderzoekt op de Beukelsdijk en Beukelsweg in Rotterdam-West hoe de doorstroming op fietspaden kan verbeteren. Felgekleurde strepen en symbolen op het wegdek geven aan dat langzame fietsers het beste rechts, en snelle fietsers het beste links kunnen rijden.

Fietslint is onderdeel van Mobility Lab. Mobility Lab is het start-up-programma van SmartwayZ.NL en De Verkeersonderneming. Hiermee krijgen start-ups de kans om hun innovaties te testen in de praktijk.

Roltrap

“Het is hetzelfde idee als dat van de roltrap: rechts staan, links gaan”, zegt Tessa Leferink, een van de bedenkers van het Fietslint in een verklaring. “We proberen mensen bewust te maken van hun fietsgedrag, zodat ze elkaar de ruimte geven.”

De symbolen en markering blijven vier tot zes weken op het fietspad, daarna moet blijken of de pilot succesvol is.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Fietpad ingericht volgens roltrap-principe”

Johan Suijker|31.05.18|14:20

Reactie op Lex 1948: Helemaal mee eens! Beter is om een afzonderlijk snel fietspad aan te leggen. De irritatie tussen snelle jongens en meisjes en recreatief fietsverkeer neemt alleen maar toe. Scheiding in functionaliteiten voorkomt eerder conflicten!

Lex1948|28.05.18|14:26

Fietspad volgens roltrapprincipe. Lijkt me niets als je daardoor achter elkaar moet fietsen. Ik wil gewoon, zoals ik al 40 jaar doe, naast mijn vrouw fietsen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.