Snorfiets mag naar de rijbaan

Gemeenten en alle andere wegbeheerders kunnen per 1 juli dit jaar besluiten om op drukke fietspaden de snorfietser naar de rijbaan te verplaatsen. Daar waar de snorfietser naar de rijbaan moet, is de snorfietser ook verplicht een helm te dragen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat neemt dit besluit op verzoek van de G4: Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag.

Alle wegbeheerders krijgen de mogelijkheid om met een verkeersbesluit te bepalen waar een onderbord komt waarmee de snorfietsers naar de rijbaan worden verplaatst. Het college van burgemeester en wethouders kan hiertoe besluiten vanwege grote drukte op het fietspad. Grote drukte kan leiden tot onveilige situaties, bijvoorbeeld door te weinig ruimte voor inhalende snorfietsers of door schrikreacties doordat mensen te dicht op elkaar rijden.

In het verkeersbesluit moet de wegbeheerder aantonen hoe de verschillende belangen zijn afgewogen. De gemeente moet het besluit goed motiveren. De gemeente moet dus aantonen dat het besluit bijdraagt aan de veiligheid van de fietsers en aan de doorstroming op het fietspad. Daarnaast moet de veiligheid van de snorfietsers behouden blijven.

Onbegrijpelijk

RAI Vereniging noemt de beslissing ‘onbegrijpelijk’. Volgens de belangenbehartiger is het wetenschappelijk bewezen dat de verkeersveiligheid niet verbetert. Voorzitter Steven van Eijck vindt zelfs dat snorfietsers in groot gevaar worden gebracht.

SWOV analyseerde onlangs verschillende ongevallen met snorfietsen. Het dragen van een helm is in ieder geval een belangrijke veiligheidseis, stellen de onderzoekers. Een andere conclusie luidt dat het verplaatsen van de snorfiets naar de rijbaan is alleen zinvol als de algemene snelheidslimiet wordt verlaagd van 50 naar 30 kilometer per uur. Of als de snelheid van snorfietsen zou worden verhoogd.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Snorfiets mag naar de rijbaan - VerkeersNet

Snorfiets mag naar de rijbaan

Gemeenten en alle andere wegbeheerders kunnen per 1 juli dit jaar besluiten om op drukke fietspaden de snorfietser naar de rijbaan te verplaatsen. Daar waar de snorfietser naar de rijbaan moet, is de snorfietser ook verplicht een helm te dragen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat neemt dit besluit op verzoek van de G4: Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag.

Alle wegbeheerders krijgen de mogelijkheid om met een verkeersbesluit te bepalen waar een onderbord komt waarmee de snorfietsers naar de rijbaan worden verplaatst. Het college van burgemeester en wethouders kan hiertoe besluiten vanwege grote drukte op het fietspad. Grote drukte kan leiden tot onveilige situaties, bijvoorbeeld door te weinig ruimte voor inhalende snorfietsers of door schrikreacties doordat mensen te dicht op elkaar rijden.

In het verkeersbesluit moet de wegbeheerder aantonen hoe de verschillende belangen zijn afgewogen. De gemeente moet het besluit goed motiveren. De gemeente moet dus aantonen dat het besluit bijdraagt aan de veiligheid van de fietsers en aan de doorstroming op het fietspad. Daarnaast moet de veiligheid van de snorfietsers behouden blijven.

Onbegrijpelijk

RAI Vereniging noemt de beslissing ‘onbegrijpelijk’. Volgens de belangenbehartiger is het wetenschappelijk bewezen dat de verkeersveiligheid niet verbetert. Voorzitter Steven van Eijck vindt zelfs dat snorfietsers in groot gevaar worden gebracht.

SWOV analyseerde onlangs verschillende ongevallen met snorfietsen. Het dragen van een helm is in ieder geval een belangrijke veiligheidseis, stellen de onderzoekers. Een andere conclusie luidt dat het verplaatsen van de snorfiets naar de rijbaan is alleen zinvol als de algemene snelheidslimiet wordt verlaagd van 50 naar 30 kilometer per uur. Of als de snelheid van snorfietsen zou worden verhoogd.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.