‘Snelfietsroute maakt werkgever warm voor fietsstimulering’

Nieuwe-bebording-snelfietsroute-Tilburg FOTO Provincie Brabant

De komst van een snelfietsroute is een goed moment om werkgevers enthousiast te krijgen voor fietsstimuleringsmaatregelen. Dat stelt Jolanda Smit – Van Oijen, namens adviesbureau XTNT fietsregisseur bij Brabant mobiliteitsnetwerk. Ze geeft gemeentes acht tips om werkgevers warm te maken.

200.000 automobilisten moeten straks veel vaker de fiets gaan pakken naar hun werk, als het aan staatssecretaris Van Veldhoven ligt. Ze heeft 100 miljoen euro uitgetrokken voor het versnellen van de aanleg van fietsroutes en het innoveren en vergroten van de stallingsmogelijkheden bij stations. Werkgevers wil ze actief betrekken bij de nieuwe plannen.

Goede gelegenheid

De komst van zo’n snelfietsroute is een goede gelegenheid om werkgevers mee te krijgen met fietsstimuleringsmaatregelen, ziet Jolanda Smit – Van Oijen. Zij is namens verkeersadviesbureau XTNT fietsregisseur bij Brabant mobiliteitsnetwerk, een netwerkorganisatie die de provincie heeft opgericht om slim werken en reizen in Noord-Brabant te bevorderen. Zodoende is ze betrokken bij de aanleg van de negen snelfietsroutes die de provincie op de planning heeft staan. De provincie zet, zegt ze, actief in op de betrokkenheid en activering van werkgevers.

Smit – Van Oijens ervaring is dat werkgevers heel geïnteresseerd zijn om aan te haken. “Werkgevers worden vaak overspoeld door mensen die dingen van ze willen. Maar zo’n infrastructureel project trekt de aandacht. Het is een hele laagdrempelige aanleiding om bij bedrijven binnen te komen. ‘Vertel me eens wat meer, we willen graag wat doen met de fiets maar weten niet precies hoe en wat’, horen we dan. En wat ook mee speelt: ze zien dat de gemeente wat doet, de overheid iets wil en dat is voor bedrijven ook vaak aanleiding om in te stappen.”

Gelijktrekken

Natuurlijk, werkgevers hebben nu ook al mogelijkheden om het fietsen onder hun werknemers te stimuleren, ziet ze. Het gelijktrekken van de kilometervergoeding voor fiets en auto bijvoorbeeld. Maar het is volgens Smit – Van Oijen niet het startpunt. “Heel veel werkgevers hebben geen idee dat dat kan en dat je hiermee fietsgedrag kunt sturen. Bovendien: het kost een werkgever veel geld. Dit is niet iets dat je zomaar fikst. Een werkgever moet echt keuzes maken.”

Een gemeente kan ook e-bikes ter beschikking stellen. Maar ook dat is niet de binnenkomer, ziet de fietsregisseur. “Daarvoor moet je eerst contact hebben met een werkgever. En je moet onderzoeken of zo’n werkgever wel geholpen is met het aanbieden van e-bikes. En hoe zijn mensen reizen. Anders gaat nooit iemand roepen: dat wil ik. Ja een paar misschien, maar je hebt nooit de impact die je zou willen.”

Goed startpunt

De komst van een nieuwe snelfietsroute is dus wel een goed startpunt. Maar hoe bereik je die werkgever dan als gemeente? Gelijk langs de deuren gaan? “Nee”, zegt Smit – Van Oijen. “Wat wij doen, is uitvlooien welke contacten er al zijn met werkgevers.” Bijvoorbeeld vanuit projecten die gelijktijdig, of in het verleden liepen. De mate van contact verschilt echt per gemeente, ziet ze. In de ene gemeente is veel contact, in de andere gemeente juist amper. “Het is een hele ontdekkingstocht voordat je überhaupt bij een werkgever aanbelt.”

Met andere woorden: je moet maatwerk leveren. En het is echt iets van de lange adem. Maar een achttal stappen zijn sowieso belangrijk voor gemeentes, benadrukt ze. “Het zijn nuttige inzichten die we al doende leren in het Brabantse. Het is mooi als andere gemeenten kunnen profiteren van onze opgedane lessen.”

1. Bedenk: wat doen we al?

“Kijk intern welke kennis aanwezig is en welke projecten er al lopen. Ga langs bij de afdeling economische zaken, duurzaamheid, communicatie, maar ga ook naar de bedrijfscontactfunctionaris. Zet iedereen bij elkaar, overleg en bedenk: wat doen we al?”

2. Creëer draagvlak onder je medewerkers

“Verkeerskundigen, economen, communicatiedeskundigen, duurzaamheidsadviseurs, de bedrijfscontactfunctionaris: zij moeten allen meegenomen worden in waarom stimulering en gerichte werkgeversbenadering belangrijk zijn. Zorg daarom eerst dat het intern landt bij alle betrokkenen voordat je naar buiten treedt.”

3. Kijk naar andere partijen en projecten

“Er zijn heel veel aanleidingen voor werkgevers om fietsen te gaan stimuleren onder werknemers. Aankomende wegwerkzaamheden, duurzaamheid of vitaliteit bijvoorbeeld. Kijk welke partijen zich hier mee bezig houden en welke projecten er lopen of in de nabije toekomst starten.”

4. Iedere partij heeft eigen rol, maar werk samen

“Ieder heeft zijn eigen rol en met eigen verantwoordelijkheden. De truc is om samen te werken, zonder de ander zijn rol over te nemen. Stem momenten en acties af, zodat synergievoordelen ontstaan.”

5. Ken de geschiedenis van de partijen

“Weet wat de werkgever, gemeente of provincie al gedaan hebben in het verleden. Wat ging er misschien mis en waarom? Op basis daarvan kun je je aanpak anders aanvliegen. Het is heel naar binnenkomen als je moet horen ‘ja hier is drie jaar geleden ook al onderzoek naar gedaan’.”

6. Maak het probleem voor de werkgever inzichtelijk

“Wat moet landen bij werkgevers: heb ik een probleem of kan de fiets mijn ambities invullen? Een nulmeting is daarvoor een handige binnenkomer. We hebben een enquête die we uit kunnen zetten onder hun werknemers. Zo brengen we het reisgedrag in beeld en daarmee wordt duidelijk waar de kansen voor de werkgever liggen. Dat vinden werkgevers heel prettig. Zo’n probleem kan overigens heel anders zijn dan je verwacht: waar de overheid vertrekt vanuit bereikbaarheid, is bij werkgevers vaak vitaliteit de crux.”

7. Let op communicatie

“Koppel je projectcommunicatie aan stimuleringscommunicatie. Communicatie over de aanleg (‘er komt een nieuwe snelfietsroute’) moet naadloos overgaan in communicatie over gebruik (‘hij is er, ga er op fietsen’). Die koppeling is belangrijk, want er zijn vaak verschillende personen of afdelingen bij betrokken.”

8. Stel een regisseur aan

“Je hebt iemand nodig die de wereld van de gemeentes en werkgevers samen kan brengen, iemand die met beiden aan de slag kan, beide werelden begrijpt. Zorg dat je hiervoor strategische en uitvoerende krachten combineert en leg een link met andere uitvoerende partijen, zoals parkmanagement bij bedrijventerreinen.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

'Snelfietsroute maakt werkgever warm voor fietsstimulering' - VerkeersNet

‘Snelfietsroute maakt werkgever warm voor fietsstimulering’

Nieuwe-bebording-snelfietsroute-Tilburg FOTO Provincie Brabant

De komst van een snelfietsroute is een goed moment om werkgevers enthousiast te krijgen voor fietsstimuleringsmaatregelen. Dat stelt Jolanda Smit – Van Oijen, namens adviesbureau XTNT fietsregisseur bij Brabant mobiliteitsnetwerk. Ze geeft gemeentes acht tips om werkgevers warm te maken.

200.000 automobilisten moeten straks veel vaker de fiets gaan pakken naar hun werk, als het aan staatssecretaris Van Veldhoven ligt. Ze heeft 100 miljoen euro uitgetrokken voor het versnellen van de aanleg van fietsroutes en het innoveren en vergroten van de stallingsmogelijkheden bij stations. Werkgevers wil ze actief betrekken bij de nieuwe plannen.

Goede gelegenheid

De komst van zo’n snelfietsroute is een goede gelegenheid om werkgevers mee te krijgen met fietsstimuleringsmaatregelen, ziet Jolanda Smit – Van Oijen. Zij is namens verkeersadviesbureau XTNT fietsregisseur bij Brabant mobiliteitsnetwerk, een netwerkorganisatie die de provincie heeft opgericht om slim werken en reizen in Noord-Brabant te bevorderen. Zodoende is ze betrokken bij de aanleg van de negen snelfietsroutes die de provincie op de planning heeft staan. De provincie zet, zegt ze, actief in op de betrokkenheid en activering van werkgevers.

Smit – Van Oijens ervaring is dat werkgevers heel geïnteresseerd zijn om aan te haken. “Werkgevers worden vaak overspoeld door mensen die dingen van ze willen. Maar zo’n infrastructureel project trekt de aandacht. Het is een hele laagdrempelige aanleiding om bij bedrijven binnen te komen. ‘Vertel me eens wat meer, we willen graag wat doen met de fiets maar weten niet precies hoe en wat’, horen we dan. En wat ook mee speelt: ze zien dat de gemeente wat doet, de overheid iets wil en dat is voor bedrijven ook vaak aanleiding om in te stappen.”

Gelijktrekken

Natuurlijk, werkgevers hebben nu ook al mogelijkheden om het fietsen onder hun werknemers te stimuleren, ziet ze. Het gelijktrekken van de kilometervergoeding voor fiets en auto bijvoorbeeld. Maar het is volgens Smit – Van Oijen niet het startpunt. “Heel veel werkgevers hebben geen idee dat dat kan en dat je hiermee fietsgedrag kunt sturen. Bovendien: het kost een werkgever veel geld. Dit is niet iets dat je zomaar fikst. Een werkgever moet echt keuzes maken.”

Een gemeente kan ook e-bikes ter beschikking stellen. Maar ook dat is niet de binnenkomer, ziet de fietsregisseur. “Daarvoor moet je eerst contact hebben met een werkgever. En je moet onderzoeken of zo’n werkgever wel geholpen is met het aanbieden van e-bikes. En hoe zijn mensen reizen. Anders gaat nooit iemand roepen: dat wil ik. Ja een paar misschien, maar je hebt nooit de impact die je zou willen.”

Goed startpunt

De komst van een nieuwe snelfietsroute is dus wel een goed startpunt. Maar hoe bereik je die werkgever dan als gemeente? Gelijk langs de deuren gaan? “Nee”, zegt Smit – Van Oijen. “Wat wij doen, is uitvlooien welke contacten er al zijn met werkgevers.” Bijvoorbeeld vanuit projecten die gelijktijdig, of in het verleden liepen. De mate van contact verschilt echt per gemeente, ziet ze. In de ene gemeente is veel contact, in de andere gemeente juist amper. “Het is een hele ontdekkingstocht voordat je überhaupt bij een werkgever aanbelt.”

Met andere woorden: je moet maatwerk leveren. En het is echt iets van de lange adem. Maar een achttal stappen zijn sowieso belangrijk voor gemeentes, benadrukt ze. “Het zijn nuttige inzichten die we al doende leren in het Brabantse. Het is mooi als andere gemeenten kunnen profiteren van onze opgedane lessen.”

1. Bedenk: wat doen we al?

“Kijk intern welke kennis aanwezig is en welke projecten er al lopen. Ga langs bij de afdeling economische zaken, duurzaamheid, communicatie, maar ga ook naar de bedrijfscontactfunctionaris. Zet iedereen bij elkaar, overleg en bedenk: wat doen we al?”

2. Creëer draagvlak onder je medewerkers

“Verkeerskundigen, economen, communicatiedeskundigen, duurzaamheidsadviseurs, de bedrijfscontactfunctionaris: zij moeten allen meegenomen worden in waarom stimulering en gerichte werkgeversbenadering belangrijk zijn. Zorg daarom eerst dat het intern landt bij alle betrokkenen voordat je naar buiten treedt.”

3. Kijk naar andere partijen en projecten

“Er zijn heel veel aanleidingen voor werkgevers om fietsen te gaan stimuleren onder werknemers. Aankomende wegwerkzaamheden, duurzaamheid of vitaliteit bijvoorbeeld. Kijk welke partijen zich hier mee bezig houden en welke projecten er lopen of in de nabije toekomst starten.”

4. Iedere partij heeft eigen rol, maar werk samen

“Ieder heeft zijn eigen rol en met eigen verantwoordelijkheden. De truc is om samen te werken, zonder de ander zijn rol over te nemen. Stem momenten en acties af, zodat synergievoordelen ontstaan.”

5. Ken de geschiedenis van de partijen

“Weet wat de werkgever, gemeente of provincie al gedaan hebben in het verleden. Wat ging er misschien mis en waarom? Op basis daarvan kun je je aanpak anders aanvliegen. Het is heel naar binnenkomen als je moet horen ‘ja hier is drie jaar geleden ook al onderzoek naar gedaan’.”

6. Maak het probleem voor de werkgever inzichtelijk

“Wat moet landen bij werkgevers: heb ik een probleem of kan de fiets mijn ambities invullen? Een nulmeting is daarvoor een handige binnenkomer. We hebben een enquête die we uit kunnen zetten onder hun werknemers. Zo brengen we het reisgedrag in beeld en daarmee wordt duidelijk waar de kansen voor de werkgever liggen. Dat vinden werkgevers heel prettig. Zo’n probleem kan overigens heel anders zijn dan je verwacht: waar de overheid vertrekt vanuit bereikbaarheid, is bij werkgevers vaak vitaliteit de crux.”

7. Let op communicatie

“Koppel je projectcommunicatie aan stimuleringscommunicatie. Communicatie over de aanleg (‘er komt een nieuwe snelfietsroute’) moet naadloos overgaan in communicatie over gebruik (‘hij is er, ga er op fietsen’). Die koppeling is belangrijk, want er zijn vaak verschillende personen of afdelingen bij betrokken.”

8. Stel een regisseur aan

“Je hebt iemand nodig die de wereld van de gemeentes en werkgevers samen kan brengen, iemand die met beiden aan de slag kan, beide werelden begrijpt. Zorg dat je hiervoor strategische en uitvoerende krachten combineert en leg een link met andere uitvoerende partijen, zoals parkmanagement bij bedrijventerreinen.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.