Merijn Duchatteau/DB Advies

Activerende posters dwingen fietsers voor rood te wachten

Posters die een beroep doen op het risicogevoel van mensen of op sociaal onacceptabel gedrag zorgen ervoor dat fietsers flink minder vaak door rood rijden. Dat blijkt uit onderzoek van Merijn Duchatteau, masterstudent sociale psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, in opdracht van de gemeente Rotterdam en adviesbureau Dijksterhuis & Van Baaren.

Duchatteu onderzocht het effect van een poster met de tekst: ‘Ook jij kan geschept worden door een auto. Dit bepaal je zelf. Wacht op groen.’ De woorden worden ondersteund met een foto van een ernstig verkeersongeluk. De andere poster had de tekst: ‘Veruit de meeste Rotterdammers stoppen voor rood. Jij ook? Wacht op groen.’ Deze woorden worden verrijkt met een gezicht met twee streng kijkende ogen.

De borden hingen gedurende vier dagen om en om een half uur aan een verkeerslicht in Rotterdam. Om te bepalen wat het effect is van de borden, zijn ze ook een aantal keer weggehaald. Tegelijkertijd is het gedrag van 2.625 fietsers geobserveerd. De resultaten zijn goed: bij het bord dat op de risico’s wijst nam het aantal roodfietsers af met 49,7 procent. Bij het bord met de sociale norm was de daling 48,7 procent.

Aanbevelingen

Duchatteau doet op basis van zijn bevindingen vier aanbevelingen. Gebruik de poster die het risicogevoel oproept op rustige kruispunten, zegt hij, daar is die het meest effectief. Want juist op dit soort kruispunten rijden fietsers vaak door rood. Er zijn toch geen auto’s, dus het kan geen kwaad, denken ze dan. De poster die een beroep doet op de sociale norm werkt volgens Duchatteau juist wel bij drukke kruispunten. Een fietser denkt dan sneller: de anderen zullen ook wel wachten tot groen en dus van mij verwachten dat ik hetzelfde doe.

Duchatteau pleit ook voor onderzoek naar de langetermijneffecten. Er zijn ook andere interventies denkbaar, weet hij en daar zou dan ook naar gekeken kunnen worden. Als voorbeelden noemt hij: geluidsboxen ophangen bij een kruispunten en het geluid van langsrazende auto’s of juist van relaxte muziek laten horen. De eerste optie kan de risicoperceptie van fietsers verhogen, de andere kan verveling tijdens het wachten tegengaan, is het idee.

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “Activerende posters dwingen fietsers voor rood te wachten”

Carlien Betram|27.08.18|12:15

Denk dat de inhoud van de posters maar een beperkt blijvend effect heeft (hoeveel rokers zijn gestopt naar aanleiding van de waarschuwende teksten?) Logischer lijkt mij dat ze bleven zij staan om de poster te lezen, was het momentum eruit, en bleven ze daarom wachten totdat het groen werd. Volgens mij appeleert de poster vooral aan de nieuwsgierigheid. Elke dag een poster met een nieuwe leuke strip, is waarschijnlijk net zo effectief en een stuk minder belerend.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Activerende posters dwingen fietsers voor rood te wachten - VerkeersNet
Merijn Duchatteau/DB Advies

Activerende posters dwingen fietsers voor rood te wachten

Posters die een beroep doen op het risicogevoel van mensen of op sociaal onacceptabel gedrag zorgen ervoor dat fietsers flink minder vaak door rood rijden. Dat blijkt uit onderzoek van Merijn Duchatteau, masterstudent sociale psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, in opdracht van de gemeente Rotterdam en adviesbureau Dijksterhuis & Van Baaren.

Duchatteu onderzocht het effect van een poster met de tekst: ‘Ook jij kan geschept worden door een auto. Dit bepaal je zelf. Wacht op groen.’ De woorden worden ondersteund met een foto van een ernstig verkeersongeluk. De andere poster had de tekst: ‘Veruit de meeste Rotterdammers stoppen voor rood. Jij ook? Wacht op groen.’ Deze woorden worden verrijkt met een gezicht met twee streng kijkende ogen.

De borden hingen gedurende vier dagen om en om een half uur aan een verkeerslicht in Rotterdam. Om te bepalen wat het effect is van de borden, zijn ze ook een aantal keer weggehaald. Tegelijkertijd is het gedrag van 2.625 fietsers geobserveerd. De resultaten zijn goed: bij het bord dat op de risico’s wijst nam het aantal roodfietsers af met 49,7 procent. Bij het bord met de sociale norm was de daling 48,7 procent.

Aanbevelingen

Duchatteau doet op basis van zijn bevindingen vier aanbevelingen. Gebruik de poster die het risicogevoel oproept op rustige kruispunten, zegt hij, daar is die het meest effectief. Want juist op dit soort kruispunten rijden fietsers vaak door rood. Er zijn toch geen auto’s, dus het kan geen kwaad, denken ze dan. De poster die een beroep doet op de sociale norm werkt volgens Duchatteau juist wel bij drukke kruispunten. Een fietser denkt dan sneller: de anderen zullen ook wel wachten tot groen en dus van mij verwachten dat ik hetzelfde doe.

Duchatteau pleit ook voor onderzoek naar de langetermijneffecten. Er zijn ook andere interventies denkbaar, weet hij en daar zou dan ook naar gekeken kunnen worden. Als voorbeelden noemt hij: geluidsboxen ophangen bij een kruispunten en het geluid van langsrazende auto’s of juist van relaxte muziek laten horen. De eerste optie kan de risicoperceptie van fietsers verhogen, de andere kan verveling tijdens het wachten tegengaan, is het idee.

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “Activerende posters dwingen fietsers voor rood te wachten”

Carlien Betram|27.08.18|12:15

Denk dat de inhoud van de posters maar een beperkt blijvend effect heeft (hoeveel rokers zijn gestopt naar aanleiding van de waarschuwende teksten?) Logischer lijkt mij dat ze bleven zij staan om de poster te lezen, was het momentum eruit, en bleven ze daarom wachten totdat het groen werd. Volgens mij appeleert de poster vooral aan de nieuwsgierigheid. Elke dag een poster met een nieuwe leuke strip, is waarschijnlijk net zo effectief en een stuk minder belerend.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.