Ben Weyts pakt de fiets. FOTO N-VA

Fietsinvesteringen Vlaamse overheid stijgen met ruim 50%

138,5 miljoen euro investeerde de Vlaamse minister van Mobiliteit, Ben Weyts, afgelopen jaar in de fiets. Dat is veel meer dan zijn doelstelling van 110 miljoen euro. Bij het aantreden van Weyts in 2014 bedroeg het fietsinvesteringsbudget nog 89 miljoen euro. In vergelijking hiermee is het bedrag afgelopen jaar met meer dan vijftig procent gestegen.

Al bij zijn aantreden als minister van Mobiliteit in 2014 liet Weyts weten om het investeringsbudget voor de fiets fors op te krikken. Op dat moment stond er 89 miljoen euro voor de post. In 2017 reserveerde hij 103 miljoen euro. Voor 2018 reserveerde hij 110 euro – een bedrag dat volgens hem tot ‘heel wat scepsis en ongeloof’ leidde.

Sneeuwbaleffect

Maar nu blijkt dat Weyts uiteindelijk zelfs ver boven dit bedrag uitgekomen is: 138,5 miljoen euro. Tot deze hoeveelheid komt hij door het optellen van de investeringslijstjes van alle betrokken diensten: van het Agentschap Wegen en Verkeer tot De Vlaamse Waterweg. Het gaat om investeringen in onder meer snelfietswegen en het fors veiliger maken van fietspaden. Een overzicht van alle investeringen is hier te vinden.

“Dit is een onverhoopt en ongezien hoog bedrag, maar we mogen niet rusten op onze lauweren”, zegt Weyts op zijn website. “De volgende Vlaamse Regering moet het fietsbudget verder optrekken en per jaar wel 300 miljoen euro investeren. Zo creëren we een sneeuwbaleffect: steeds meer investeringen zorgen voor steeds betere infrastructuur zodat er steeds meer Vlamingen fietsen zodat er steeds meer investeringen gebeuren. Wat voor mij ook nog ontbreekt is een hogere en uniforme fietsvergoeding, zodat het gebruik van de fiets in het woon-werkverkeer nog aantrekkelijker wordt.”

Kantekening

De Belgische Fietsersbond reageert enthousiast, maar plaatst ook een kanttekening: er is minstens 500 miljoen euro nodig. De belangenorganisatie wijst op een rapport uit 2017 waaruit blijkt dat je met 100 miljoen euro vijftig jaar nodig hebt om alle gevaarlijke fietspaden langs gewestwegen weg te werken. Zelfs met die 500 miljoen heb je dan dus nog tien jaar nodig.

Voor steeds meer Vlamingen is de fiets een volwaardig alternatief, meldt Weyts ook. Hij wijst op het laatste Onderzoek VerplaatsingsGedrag (OVG). Daaruit blijkt dat het aandeel van de fiets significant stijgt van 12 naar 15 procent. Bijna eenderde van de studenten en de scholieren fietst naar school. Bij de werkende forensen is dat minder: van hen kiest 15 procent voor de fiets.

Lees ook: Belgische overheden maken wegen rond scholen veiliger en schoner

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.