Test airbag voor fietsers in Amsterdam

Het Zweeds-Amerikaanse bedrijf Autoliv gaat dit najaar een airbagsysteem voor fietsers testen in Amsterdam, zo meldt de Fietsersbond. Met een verplichte airbag aan de buitenkant van de auto kunnen in Europa honderden levens van fietsers gered worden. De Fietsersbond verwacht dat in 2015 de airbag in productie kan worden genomen.

Bij een aanrijding met een fiets zal een airbag afgaan om de landing van het hoofd van de fietser op de voorruit aanzienlijk te verzachten. Een fietser heeft een goede kans om er met lichte schade vanaf te komen. Onlangs zijn bij TNO Automotive de laatste botsproeven gedaan die nodig zijn voor de voltooiing van het eerste prototype van het airbagsysteem. Het prototype zal een jaar lang beproefd worden in het drukke Amsterdamse stadsverkeer. Het gaat nu om het testen van het detectiesysteem, een airbag zal nog niet afgaan. TNO Automotive verwacht dat de airbag voor fietsers in 2015 klaar is voor serieproductie komt. De Fietsersbond pleit voor een verplichte invoering. In Europa zal een verplichte externe airbag honderden verkeersslachtoffers per jaar schelen.

Om het onderzoek te voltooien is 2,7 miljoen euro nodig, waarvan de helft al is toegezegd door het Nederlandse ministerie van Verkeer en Waterstaat. De verwachting is dat andere landen en leveranciers als Autoliv ook meebetalen.Onderstaand filmpje van de TNO-botsproeven met een fiets laat zien wat zien wat er gebeurt als een fietser wordt geschept door een auto.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Test airbag voor fietsers in Amsterdam - VerkeersNet

Test airbag voor fietsers in Amsterdam

Het Zweeds-Amerikaanse bedrijf Autoliv gaat dit najaar een airbagsysteem voor fietsers testen in Amsterdam, zo meldt de Fietsersbond. Met een verplichte airbag aan de buitenkant van de auto kunnen in Europa honderden levens van fietsers gered worden. De Fietsersbond verwacht dat in 2015 de airbag in productie kan worden genomen.

Bij een aanrijding met een fiets zal een airbag afgaan om de landing van het hoofd van de fietser op de voorruit aanzienlijk te verzachten. Een fietser heeft een goede kans om er met lichte schade vanaf te komen. Onlangs zijn bij TNO Automotive de laatste botsproeven gedaan die nodig zijn voor de voltooiing van het eerste prototype van het airbagsysteem. Het prototype zal een jaar lang beproefd worden in het drukke Amsterdamse stadsverkeer. Het gaat nu om het testen van het detectiesysteem, een airbag zal nog niet afgaan. TNO Automotive verwacht dat de airbag voor fietsers in 2015 klaar is voor serieproductie komt. De Fietsersbond pleit voor een verplichte invoering. In Europa zal een verplichte externe airbag honderden verkeersslachtoffers per jaar schelen.

Om het onderzoek te voltooien is 2,7 miljoen euro nodig, waarvan de helft al is toegezegd door het Nederlandse ministerie van Verkeer en Waterstaat. De verwachting is dat andere landen en leveranciers als Autoliv ook meebetalen.Onderstaand filmpje van de TNO-botsproeven met een fiets laat zien wat zien wat er gebeurt als een fietser wordt geschept door een auto.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.