Fietsgarage Mahlerplein Amsterdam BEELD Vervoerregio Amsterdam

Proef met wisselfietsen op station Amsterdam Zuid

Fietsgarage Mahlerplein Amsterdam BEELD Vervoerregio Amsterdam

In fietsparkeergarage Mahlerplein, bij station Amsterdam Zuid, start vanaf september een proef met zogenoemde wisselfietsen. Dat is een fiets die eerst door de ene persoon gebruikt wordt om naar het station te komen, en vervolgens door de ander om het werk of een andere bestemming te bereiken. De pilot is een initiatief van de Vervoerregio, de gemeente Amsterdam, NS, ProRail, de Universiteit van Amsterdam en Hogeschool Windesheim.

“We zien dat fietsenstallingen bij stations vaak erg vol zijn”, zegt projectleider Stephan Valenta op de site van de Vervoerregio. “Mensen komen met de fiets naar het station om de trein naar hun werk nemen. Die fiets staat vervolgens de hele dag in de stalling. Maar ook veel mensen hebben een stationsfiets om mee naar hun werk te fietsen. Die fiets staat dan ’s nachts in de stalling.”

De oplossing die ze bedacht hebben, is de wisselfiets. Of die echt werkt, wordt komend half jaar onderzocht. Het concept werkt eenvoudig: iemand die ’s ochtends met de trein of metro verder naar het werk reist, parkeert de fiets in een speciaal gereserveerd deel van de stalling onder Mahlerplein. Iemand die aankomt op Station Amsterdam Zuid en verder met de fiets wil, kan diezelfde fiets gebruiken en na het werk weer terugzetten. In een ideale wereld staan er dus bijna nooit fietsen ín de stalling.

Vervolgstappen

Over het algemeen woont de ene helft van de deelnemers op ongeveer anderhalf tot vijf kilometer afstand van het station en werkt dat de andere helft op ongeveer zo’n afstand. Aan de proef kunnen 200 deelnemers meedoen. Fietsenfabrikant Accel stelt 130 Batavusfietsen beschikbaar. Dat zijn 100 fietsen voor de pilot en 30 bufferfietsen om te zorgen dat niemand achter het net vist.

Aan het experiment zitten geen financiële kosten vast voor deelnemers: die zijn voor de Vervoerregio. Wel wordt deelnemers gevraagd een aantal enquêtes in te vullen. Hun ervaringen kunnen meegenomen worden in de resultaten en eventuele vervolgstappen. Mensen die interesse hebben om deel te nemen aan de proef kunnen zich aanmelden via wisselfiets.amsterdam.

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “Proef met wisselfietsen op station Amsterdam Zuid”

Ahmed Masal|20.08.19|17:55

De OV fiets bij Amsterdam Centraal is de facto al zo’n wisselsysteem. Er zijn hier zo veel gebruikers van een OV fiets dat degene die een fiets wil afhalen kort moet wachten tot een fiets beschikbaar is van degene die de fiets weer heeft ingeleverd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Proef met wisselfietsen op station Amsterdam Zuid - VerkeersNet
Fietsgarage Mahlerplein Amsterdam BEELD Vervoerregio Amsterdam

Proef met wisselfietsen op station Amsterdam Zuid

Fietsgarage Mahlerplein Amsterdam BEELD Vervoerregio Amsterdam

In fietsparkeergarage Mahlerplein, bij station Amsterdam Zuid, start vanaf september een proef met zogenoemde wisselfietsen. Dat is een fiets die eerst door de ene persoon gebruikt wordt om naar het station te komen, en vervolgens door de ander om het werk of een andere bestemming te bereiken. De pilot is een initiatief van de Vervoerregio, de gemeente Amsterdam, NS, ProRail, de Universiteit van Amsterdam en Hogeschool Windesheim.

“We zien dat fietsenstallingen bij stations vaak erg vol zijn”, zegt projectleider Stephan Valenta op de site van de Vervoerregio. “Mensen komen met de fiets naar het station om de trein naar hun werk nemen. Die fiets staat vervolgens de hele dag in de stalling. Maar ook veel mensen hebben een stationsfiets om mee naar hun werk te fietsen. Die fiets staat dan ’s nachts in de stalling.”

De oplossing die ze bedacht hebben, is de wisselfiets. Of die echt werkt, wordt komend half jaar onderzocht. Het concept werkt eenvoudig: iemand die ’s ochtends met de trein of metro verder naar het werk reist, parkeert de fiets in een speciaal gereserveerd deel van de stalling onder Mahlerplein. Iemand die aankomt op Station Amsterdam Zuid en verder met de fiets wil, kan diezelfde fiets gebruiken en na het werk weer terugzetten. In een ideale wereld staan er dus bijna nooit fietsen ín de stalling.

Vervolgstappen

Over het algemeen woont de ene helft van de deelnemers op ongeveer anderhalf tot vijf kilometer afstand van het station en werkt dat de andere helft op ongeveer zo’n afstand. Aan de proef kunnen 200 deelnemers meedoen. Fietsenfabrikant Accel stelt 130 Batavusfietsen beschikbaar. Dat zijn 100 fietsen voor de pilot en 30 bufferfietsen om te zorgen dat niemand achter het net vist.

Aan het experiment zitten geen financiële kosten vast voor deelnemers: die zijn voor de Vervoerregio. Wel wordt deelnemers gevraagd een aantal enquêtes in te vullen. Hun ervaringen kunnen meegenomen worden in de resultaten en eventuele vervolgstappen. Mensen die interesse hebben om deel te nemen aan de proef kunnen zich aanmelden via wisselfiets.amsterdam.

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “Proef met wisselfietsen op station Amsterdam Zuid”

Ahmed Masal|20.08.19|17:55

De OV fiets bij Amsterdam Centraal is de facto al zo’n wisselsysteem. Er zijn hier zo veel gebruikers van een OV fiets dat degene die een fiets wil afhalen kort moet wachten tot een fiets beschikbaar is van degene die de fiets weer heeft ingeleverd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.