Acties sturen leerlingen op de fiets naar school in Nederland en België

Verkeer rond de school veiliger en overzichtelijker maken zodat leerlingen zonder kleerscheuren op school komen. Dat is het doel van verschillende campagnes deze week op basisscholen in Nederland en België. In Rotterdam kondigde wethouder Bokhove het experiment Veilige Schoolomgevingen aan. In Antwerpen kunnen schoolgaanden meedoen met een grote, schuimende ‘fietswash’.

Op tal van scholen in Zuid-Holland begon maandag de Schoolbrengweek: een jaarlijks initiatief van het programma School op Seef om ouders en leerlingen op te roepen zoveel mogelijk lopend of op de fiets naar school te komen. Zo wordt het verkeer rondom de school rustiger en overzichtelijker en kunnen kinderen veilig naar school, is het idee.

De Rotterdamse wethouder Judith Bokhove (Mobiliteit, jeugd en taal) was aanwezig bij Openbare Basisschool Pluspunt in ’s Graveland om de start van de Schoolbrengweek te markeren. Ze greep de gelegenheid aan om het experiment Veilige Schoolomgevingen aan te kondigen.

Zelfstandig

“Door kinderen vooral lopend en fietsend naar school te brengen, leveren ouders een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid. Als veel ouders dat doen, wordt het verkeer rond de school rustiger en overzichtelijker. Andere ouders zullen hun kind dan ook eerder lopend of fietsend brengen of zelfstandig naar school laten gaan.”

’s Middags houden de leerlingen een fietswash en zetten ze de fietsen gratis in het sop

Het is een van de experimenten uit de Rotterdamse Mobiliteit Aanpak, dat in het eerste kwartaal 2020 plaatsvindt. Bij twee scholen in Rotterdam, de OBS Pluspunt in ’s Graveland en de Theresiaschool in Bloemhof, onderzoekt de gemeente met tijdelijke aanpassingen in de buitenruimte wat de effecten zijn op de verkeersveiligheid.

OBS Pluspunt is zelf naar eigen zeggen een actieve deelnemer aan het programma School op Seef en de hele Schoolbrengweek staat bij hen in teken van verkeer. Om extra aandacht te besteden aan de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers zijn in de directe omgeving van de basisschool tijdelijke markeringen aangebracht op straat.

Stuk fruit

De Schoolbrengweek valt samen met de Europese Mobiliteitsweek, waarin de Europese Commissie aandacht vraagt voor duurzame vormen van vervoer en bewust autogebruik. Het thema van de Europese Mobiliteitsweek 2019 is ‘Veilig lopen/Veilig fietsen’.

In de provincie Antwerpen besteden verschillende scholen hier aandacht aan. Zo maken de vijfdejaarsleerlingen van het Provinciaal Instituut PIVA in Antwerpen affiches om iedereen aan te sporen om op 20 september, de  jaarlijkse autoluwe schooldag, met de fiets te komen. Leerlingen en leerkrachten worden die ochtend beloond met een stuk fruit en fluoriserend rugzakhoesje. ’s Middags houden de leerlingen een fietswash en zetten ze de fietsen gratis in het sop.

Fluoriserend hesje

Op het PITO in Stabroek worden de fietsen van alle leerlingen gecontroleerd en aan de hand van een veiligheidsfiche in kaart gebracht. De leerlingen weten zo welke tekortkomingen nog hersteld moeten worden. Begin november volgt er bij de school nog een actie waarbij het het dragen van fluoriserend materiaal gepromoot wordt bij de leerlingen.

“De provincie Antwerpen zet met haar fietssnelwegen en fietsknooppuntennetwerken in op een goede infrastructuur om fietsen mogelijk te maken”, zegt gedeputeerde Luk Lemmens. “Wij steunen dan ook alle acties die mensen stimuleren om van deze mogelijkheden gebruik te maken. Onze provinciale scholen geven daarin het goede voorbeeld. Zij stimuleren hun leerlingen extra om met de fiets te komen. En dit is niet alleen goed voor hun eigen gezondheid en het milieu, maar het bespaart ook op de schooluitgaven.”

Lees ook:

Lessen uit Vlaanderen: schoolomgeving verkeersveilig in vier stappen

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.